Nå kan du låse opp bysykkelen med telefonen
Før var bysykler bare tilgjengelig i sentrum og man trengte et eget plastkort for å bruke dem. Nå kan du bruke syklene helt ut til Ring 3 – og sannelig har ny teknologi fått Oslo-folk til å sykle dobbelt så mye.
De aller første bysyklene kom for 14 år siden og kunne låses opp med et kort man fikk tilsendt i posten.
– Nå holder det å laste ned Oslo Bysykkel-appen for å låse opp syklene. I tillegg gir appen oversikt over hvor det til enhver tid er ledige sykler og låser. Der kan man også se turhistorikken sin, forteller Liisa Andersson som er ansvarlig for kunderelasjoner i Urban Infrastructure Partner, selskapet som eier og driver Oslo Bysykkel.
Appen gjør det også lett å kjøpe abonnement når det måtte passe deg. Det har skjedd mye på teknologifronten siden bysykkelordningen startet i 2003. Systemet er enkelt og tilpasset dagens teknologi.
– Oslo Bysykkel er det første anlegget hvor man kan låse opp en sykkel rett fra telefonen uten QR-koder eller andre omveier, sier Andersson.
Oslo var en av de første byene i verden som fikk en bysykkelordning, og syklene blir stadig mer populære. I fjor var rekorden 44 turer i løpet av én dag for en sykkel.
Liisa Andersson, ansvarlig for kunderelasjoner i Urban Infrastructure Parter
Selskapet Urban Infrastructure Partner overtok operatøransvaret for bysyklene fra 2016-sesongen, etter at ordningen hadde vært drevet av Clear Channel siden starten i 2003.
– Oslo var en av de første byene i verden som fikk en bysykkelordning, og syklene blir stadig mer populære. I fjor var rekorden 44 turer i løpet av én dag for en sykkel, sier Andersson.
Bysykkelordningen i Oslo er et samarbeid mellom Oslo kommune og Clear Channel, der kommunen stiller offentlig reklameplass til rådighet og får et bysykkeltilbud tilbake.
Følger med i sanntid
I fjor var bysyklene ute på 2,1 millioner turer i løpet av sesongen, en økning på hele 116 prosent fra året før. Forklaringen ligger i enklere tilgang for brukerene og smart bruk av data. Bilene som frakter syklene rundt i byen er utstyrt med egne telefoner og apper som hjelper sjåførene med hvor syklene bør fraktes for å få til flest mulig turer. I dag finnes det 1600 bysykler i Oslo, og om lag 3000 låser.
– Vår ambisjon er å økte tilbudet til 3000 sykler og 6000 låser, fordelt på 300 stativer. De nye syklene er basert på erfaringer fra de gamle syklene og innspill fra brukerne. Syklene er primært designet for å frakte folk korte etapper rundt i byen. Det er ikke noen Tour de France-sykler for langtur, men et effektivt fremkomstmiddel i en by, sier hun.
Dette må du vite om bysyklene!
- Sykkelsesongen varer fra april til desember. Da er syklene tilgjengelige for brukerne fra klokka seks om morgenen fram til midnatt.
- Når du leier en sykkel har du 45 minutter på deg før den må låses i et stativ igjen. Men syklene kan leies i inntil seks timer utover de inkluderte 45 minuttene. Det koster fem kroner per kvarter.
- For sesongen 2017 koster et sesongabonnement 299 kr. Et døgnabonnement koster 49 kroner og et tredagersabonnement 99 kroner.