Det er slutt på at de kaller seg for en bensinstasjon
De selger mindre bensin og diesel, og har allerede døpt seg om fra bensinstasjon til energistasjon. Circle K på Økern har for lengst tilpasset seg en grønnere trafikk. Men noe kommer de aldri til å endre på.
Circle K Økern er en av Norges største energistasjoner. Her selges det bensin, diesel, syntetisk biodiesel og bioetanol – og de har hurtiglading til elbiler.
– Vi er den stasjonen i Norge som lader flest elbiler i løpet av et år, forteller daglig leder Einar Valbjørn Heisum ved Circle K Økern.
For selv om de selger mindre bensin og diesel, ser han lyst på fremtiden til stasjonen og resten av bransjen.
– Jeg tror energistasjonene vil fortsette å være det stedet du kjøper energi til bilen din uansett hva slags drivstoff den bruker. Selv om vi vil selger stadig mindre bensin og diesel så må bilene lades eller fylles på en eller annen måte, og da vil vi finne løsninger på det, sier Heisum.
Miks av energityper
For skal vi tro Torstein Schroeder, direktør for kiosk, bensin og samvirke i Virke, næringslivets nest største hovedorganisasjon, vil begrepet bensinstasjoner dø ut. Det vil skje i takt med at nye energiformer er i ferd med å erstatte fossilt drivstoff. Energistasjon blir et mer dekkende navn på alle de strategisk plasserte stasjonene rundt omkring i Norge.
Det er foreløpig uvisst hvilket vei det går, men vi ser at i Norge har elektrifiseringen fått en kickstart.
– Vi kommer til å få en mye bredere miks av energityper i fremtiden. Bransjen har allerede tatt innover seg dette, og gjør kontinuerlige tilpasninger, sier Schroeder.
Om det blir elektrisitet, biodrivstoff eller hydrogen som vil erstatte bensin og diesel vil fremtiden vise.
– Det er foreløpig uvisst hvilket vei det går, men vi ser at i Norge har elektrifiseringen fått en kickstart. På grunn av avgiftsincentivene for elbiler har vi allerede passert 100 000 av disse i Norge, sier han.
Mens de fleste elbil-eiere lader bilen sin hjemme eller på jobben i dag, tror Schroeder at flere vil velge hurtiglading på energistasjonene i fremtiden.
– Ladeteknologien er fortsatt på et tidlig stadium, men her går utviklingen raskt, og ettersom prisen på batterier synker vil elbilene bli konkurransedyktige også uten avgiftsfordeler. Forbrukerne vil velge biler som både er prisgunstige og miljøvennlige, tror han.
Tidlige posisjoner
I tillegg kommer bilfabrikantene med stadig flere elbilmodeller. Bare Volkswagen har for eksempel annonsert at de kommer med hele 24 nye modeller innen 2020.
– Vi er i begynnelsen av en industriell revolusjon i forhold til transport. For energistasjonbransjen er det viktig å ta tidlige posisjoner. Bortsett fra Tesla Super Charger er det fortsatt første generasjons ladenettverk som dominerer, så foreløpig er det liten business i dette. Men høyeffektive ladere er på full fart inn i markedet, sier Schroeder.
YX-kjeden vil for eksempel installere ladere med opptil 350 kilowatt effekt i 20 norske energistasjoner.
– Disse har en ladeeffekt som er sju ganger høyere enn dagens ladere, noe som gjør at ladetiden blir dramatisk redusert. Da blir det straks mye mer fristende for elbil-eierne å stikke innom en energistasjon for å lade bilen istedenfor å gjøre det hjemme, hvor man har tre til seks kilowatts ladekapasitet, sier han.
Energistasjonene vil fortsatt være et naturlig sted å ta en pause for å få seg en matbit.
Einar Valbjørn Heisum, daglig leder ved Circle K Økern
Kule tjenester
Trekker man fra avgiftene til staten på bensin og drivstoff kommer 2/3 av energistasjonenes inntekter fra andre ting enn drivstoff.
– Stasjonene har solgt mye annet enn drivstoff i mange år allerede, og forbrukerne kan glede seg til mange kule tjenester på energistasjonene i årene som kommer. Jeg tror at disse stasjonene, som ligger strategisk plassert langs hovedveinettet i Norge, vil fungere mer som nærbutikker i fremtiden. Her får man kjøpt den energitypen man trenger til bilen sin, i tillegg til bilvask, bilutstyr, mat og tjenester som er relevante for sitt nærmiljø, sier Schroeder.
Det kan også Circle K Økern skriver under på.
– Energistasjonene vil fortsatt være et naturlig sted å ta en pause for å få seg en matbit, vaske bilen eller kjøpe spylevæske eller andre ting du trenger til bilen, sier daglig leder Heisum, selv om de på ingen måte hviler seg på salg av pølser og bilvask.
Han understreker at de tilpasser seg markedet på alle måter. Før hadde stasjonen også hydrogen, men på grunn av lav etterspørsel ble tilbudet lagt ned. Det kan fort endre seg, om etterspørselen øker. I mellomtiden ser de hele tiden etter nye måter å drive grønt på.
Og som første norske energistasjon er de i ferd med å installere solcellepaneler på taket. Strømmen fra anlegget brukes på stasjonen, til blant annet belysning, kjølerom og selvsagt elbil-laderne.
– Anlegget vil ikke dekke hele strømbehovet vårt, men vi bli en god tilleggskilde, sier han.