På tre måneder tjente Anneli over 23.000 kroner på bildeling
De fleste bruker bilen kun en halvtime hver dag, i snitt. Resten av tiden står bilene parkert. Det har fått flere til å dele på godene – og jammen tjener de penger på det også.
– Jeg har en Mercedes som jeg leier ut for 550 kroner per døgn, og en Hyundai som koster 350 kroner døgnet. Jeg bruker ikke bilene så mye selv, og det er vanskelig å finne parkeringsplass i Oslo. Bildeling er helt genialt, sier Anneli Ona.
Hun eier to biler som hun leier ut via nabobil.no. Vi møter henne da hun skal overlevere den ene bilen til en av leietakerne. Denne gangen til Torunn Raunedokken. Hun leier bilen for å kjøre en tur til søsteren i Tønsberg.
– Det er første gang jeg bruker Nabobil. Prismessig er dette helt genialt, siden jeg kan leie bil når jeg trenger det, sier hun.
Bildeling bidrar til færre biler og reduserte klimagassutslipp i byene. Ifølge en rapport fra Transportøkonomisk institutt fra 2012, kjører bildelere tre ganger mindre enn de som eier egen bil. Én bil i bilkollektiv erstatter derfor 5 til 15 privatbiler.
– For meg er dette en fin måte å spe på inntekten, men det handler ikke bare om penger – det er også bra for miljøet. Dessuten kommer jeg i kontakt med mange hyggelige mennesker, sier Ona.
Hun startet med bildeling i slutten av september i fjor. Da tjente hun 23.308 kroner på å leie ut bilene fram til jul. Hittil i år har hun tjent nærmere 15.000 kroner på å leie ut bilene sine til andre.
Gode erfaringer
Nabobil har nå 75.000 registrerte brukere på sin plattform. I løpet av det første halvåret med profil på nabobil.no, har Ona omlag 30 utleieforhold bak seg.
– Jeg har kun gode erfaringer. Én gang var det en leietaker som ikke møtte opp, men da kontaktet jeg bare nabobil.no som ordnet opp med én gang. Alle de andre gangene har det gått helt strålende. Jeg er rett og slett litt overrasket over alle de hyggelige menneskene som finnes der ute, sier hun.
Lurer du på om du skal eie eller dele bil? Sjekk hva som passer best.
Trenden sprer seg
Nabobil.no startet opp 8. september 2015, og siden den gang har antall registrerte brukere, både utleiere og leietakere, vokst i stor fart.
– Vi har sett en jevn økning fra oppstarten og frem til i dag. Veksten det siste halvåret tyder på at bildeling er en stigende trend, og at store deler av befolkningen stiller seg positive til å dele på ressursene de besitter. Vi ser også at trenden har begynt å spre seg fra storbyene og ut til mindre steder i hele landet, forteller daglig leder Even Heggernes.
Bilkollektiver fungerer veldig enkelt: Enten du ønsker å leie ut eller leie bil oppretter du bare en profil, og så er man i gang. Utleier bestemmer selv prisen.
– Siden jeg ønsker hyppig utleie har jeg valgt gunstige priser. Når jeg får inn en forespørsel fra en som ønsker å leie en av bilene, avtaler vi et møtested hvor jeg overleverer bilen og nøklene. Så avtaler vi samtidig tid og sted for tilbakeleveringen. Dagen etter at jeg har fått tilbake bilen står pengene på konto, sier Anneli Ona.
Bilen returneres med like mye drivstoff som da den ble hentet.
– Jeg pleier alltid å levere fra meg nyvasket bil, og får den ren og pen tilbake. Det er alle slags mennesker som leier, det kan være folk som skal på hyttetur eller delta på idrettsarrangementer og kun trenger bil en begrenset periode. Eller det kan være de som skal jobbe i Oslo noen dager og trenger bil for å komme seg rundt, forteller hun.
Veksten det siste halvåret tyder på at dette er en stigende trend, og at store deler av befolkningen stiller seg positive til å dele på ressursene de besitter.
Even Heggernes, daglig leder i Nabobil
Kommet for å bli
I leieprisen er det inkludert en bilforsikring for opptil én million kroner. Denne følger automatisk med i alle leieforhold uten egenandel for utleier.
– Forsikringen gjør at jeg ikke tar noen risiko ved å leie ut bilene mine. For meg er alternativet at bilene bare står der og taper seg i verdi, samtidig som jeg har utgifter til årsavgift, EU-kontroll og så videre. Jeg kan ikke leve av dette, men det gir en veldig fin biinntekt, sier Ona.
Når hun møter leietakeren ser de alltid over bilen sammen, og tar bilder av den for å unngå eventuelle uoverensstemmelser i etterkant.
– Det er en fantastisk ordning, både for oss som har biler vi ikke bruker så ofte, for dem som trenger bil av og til, og for miljøet. Dette er delingsøkonomi i praksis, og jeg er sikker på at det har kommet for å bli. Jeg ser i hvert fall ingen grunn til å slutte og dele på bilene mine, fastslår hun.
Hovedregelen er at du må skatte av inntekter over 10.000 kroner. På Skatteetatens nettsider kan du lese hvilke regler som gjelder ved utleie av bil.