Kan sykkelen vinne over bilen i kappløp?

To rykende ferske pizzaer og to drevne pizzabud – én på el-lastesykkel og én i bil. Hvem tror du kommer først frem gjennom Oslo sentrum?

Tekst Marianne Alfsen Foto Simen Øvereng

Vi står i Prestegata, rett bak Peppes Pizza ved Stortinget. Arnold Nordgård (25) og Bendik Bernås (23) har kjørt pizza til sultne Oslo-borgere i henholdsvis to og tre år. De kjenner hver avkrok, hvert hinder, hver dump i sentrumsgatene. Nå bruser de med fjærene, for i dag skal det konkurreres: Arnold og bensinbil mot Bendik og el-lastesykkel.

– Egentlig heier jeg på el-lastesykkelen, men jeg vil jo vinne også, da, smiler Arnold.

– I rush-tiden ville du ikke hatt en sjanse med bilen, men nå midt på dagen er jeg litt usikker, sier Bendik smånervøst før startskuddet går.

Men det er håp:

– Du må jo finne parkering også, det trenger ikke jeg. Og så skal du ikke undervurdere hvor mye futt det er i denne her!

Én el-lastesykkel og én bil! Hvem klarer å levere pizzaen først? Se kappløpet her!

Det siste året har Peppes Pizza testet el-lastesykler for pizzalevering i indre by, som en del av en større plan. Støyfrie nullutslippskjøretøy skal erstatte hele fossilbilparken til Peppes Pizza i Oslo innen utløpet av 2018. Resterende restauranter følger etter med el og hybrid innen utløpet av 2019. Det betyr 750.000 sparte fossil-mil og over 470.000 kg mindre CO2-utslipp hvert år. Allerede i juni i år ble Skøyenrestauranten hel-elektrisk. Nullutslippssatsningen er ikke bare et miljøløft, den bidrar også til at pizzaen kommer raskere frem i indre by:

– Med el-lastesykler kan vi kjøre steder der bilen ikke kommer frem. Vi kan jo til og med kjøre ned Karl-Johan, sier Bendik.

– Det verste jeg vet er å støte på veiarbeid jeg ikke visste om. Da må jeg finne en ny rute rundt, og taper tid. Men med el-lastesykkel er det ofte bare å svippe forbi, fortsetter han.

Den fleksibiliteten er særlig nyttig i rushtiden, da de ofte har mye å gjøre med levering av overtidsmat til bedrifter i sentrum. For kombinasjonen av tett trafikk, enveiskjøringer, gågater, sperringer og myke trafikanter gjør at det som er kort i luftlinje i praksis kan bli langt.

Naturlig å bli mer bærekraftig

På en benk i solen på St. Hanshaugen sitter Tomas Esbjörnsson-Harbu, driftssjef i Peppes Pizza, og venter på rykende varm pizza-lunsj. Han heier uten tvil på el-Bendik.
– Vi vil være med på miljødugnaden. Det å bli mer bærekraftig er en naturlig del av videreutviklingen av Peppes Pizza, forteller Tomas, og påpeker at innovasjon og det å være først med det siste ligger i ryggmargen til kjeden, som var blant de første til å introdusere flat mat for norske ganer, allerede i 1970.
– Faktisk var vi først ute blant pizzakjedene med å teste el-bil, i 2002. Men da var det for tidlig, infrastrukturen var ikke på plass og batterikapasiteten for dårlig.

 

Elektrisk gir mening på alle nivåer. Det er mer effektivt, økonomisk og miljøvennlig.

Tomas Esbjörnsson-Harbu, driftssjef i Peppes Pizza
Et klart konkurransefortrinn

Tomas kikker på klokken. Det er snart ni minutter siden startskuddet gikk. Han skvetter i det en flokk duer flakser opp fra dammen. Og der, nede i St. Hanshaugenkrysset, ser han en skinnende rød hjelm. Det er el-Bendik i fullt el-sprang. Han smetter snertent inn på parkstien ved Knud Knudsens plass, og leverer pizzaen med et lett bukk og et bredt smil til Tomas.

Klokken stopper på 09.01.27.

– Jeg så Arnold sist da han kjørte ned Rosenkrantzgate. Selv kunne jeg bare kjøre rett over Løvebakken, opp i Lille Grensen og forbi sperringene i regjeringskvartalet inn i Ullevålsveien, forteller Bendik.
– Der var det veiarbeid som Arnold ikke vil komme forbi uten å kjøre en omvei, fortsetter han fornøyd.

Soleklar vinner

Over to minutter senere ser vi den røde peppesbilen lukeparkere elegant i Geitemyrsveien.
– Arghh, det var en hersens lastebil som sperret veien for meg. Og så skulle jeg heller ha kjørt over Hammersborg, sier Arnold idet han ankommer løpende til en bitter-søt annenplass.

Klokken stopper på 11.20.43

– Elektrisk gir mening på alle nivåer. Det er mer effektivt, økonomisk og miljøvennlig, påpeker den verdige vinner Bendik, og får nikkende samtykke fra driftssjef Tomas.

 

Syklene gir sprekere og gladere medarbeidere

14 organisasjoner og 64 privatpersoner har fått støtte til el-lastesykler gjennom Oslo kommune. Les hva de mener om syklene!

Selskapet Frost Produkt er et av selskapene som har fått støtte til el-lastesykler, og som har kvittet seg med varebilen etter de fikk el-lastesykkelen.

– Sykkelen er raskere på de små ærende i perioder der det er mye trafikk. Personen som bruker sykkelen mest føler også at han har kommet i bedre form, sier Sondre Frost Urstad i selskapet.

Alle selskapene har levert erfaringsrapport til kommunen. Her er noen av tilbakemeldingene på hva brukerne mener har vært de mest positive opplevelsene med el-lastesyklene så langt:

  • Glade medarbeidere
  • Sykkelen er statter taxibruk og i veldig stor grad bilbruk. Det går raskere enn bil i Oslo sentrum, og ingen parkeringsproblemer.
  • Logistikken har blitt enklere, både mindre og større ærend krever mindre planlegging.
  • Gir passelig mosjon, og skaper mye glede blant «tilskuere»
  • Smil fra forbipasserende og tommel opp – at det i de fleste tilfeller går fortere med sykkel i forhold til bil.