Beintøffe førsteklassinger

I løpet av fire uker har elevene i klasse 1C på Kastellet skole gått til sammen 513 kilometer til og fra skolen. Det gjør de til vinnere av årets Beintøft-kampanje.

Tekst Sissel Fantoft Foto Magnus Borka Kloster-Jensen

Magnus Borka Kloster-Jensen Miljøagentene har i flere år arrangert Beintøft-konkurransen. Den går ut på å få flest mulig elever i barneskolen til å gå, sykle eller reise kollektivt til skolen. I år deltok 36 000 elever over hele landet i konkurransen.

– Poenget er unngå å bli kjørt til skolen, for å få ned biltrafikken og samtidig gi barn kunnskap om miljø og klima, forteller prosjektrådgiver Carl Fredrik Pedersen i Miljøagentene.

I løpet av fire uker har elevene som deltok i konkurransen gått hele 700.000 kilometer – noe som tilsvarer en distanse til månen og nesten tilbake til jorda igjen.

– Når tusenvis av foreldre setter igjen bilen hjemme istedenfor å kjøre barna til skolen, spares miljøet for en stor belastning. I tillegg til å registrere distansen barna tilbakelegger, viser vi også hvor mye reduserte klimagassutslipp innsatsen gir. Gjennom konkurranseperioden har barna tilsammen bidratt til å redusere CO2-utslippene med 95 tonn i løpet av de fire ukene, sier han.

Førsteklassinger ved Kastellet skole går til skolen

Førsteklassingene på Kastellet skole vant årets Beintøft-kampanje! Se video her!

Hoppende glade

I Beintøft-kampanjen kåres det en nasjonal vinner, nasjonale trinnvinnere, fylkesvinnere og ukesvinnere. Vinneren for første trinn ble altså 1C på Kastellet skole på Nordstrand.

– Barna ble utrolig glade! De syntes det var stort at de var beste førsteklasse i landet, og har vist et veldig engasjement underveis, forteller klasseforstander Nicoline Angell.

Nå skal barna diskutere hva de skal bruke premiepengene på 10.000 kroner til.

– Det er jo mye penger – vi kommer nok til å bruke en god del på uteleker og forskningsmateriell. I tillegg fikk vi en ekstra gave fra Klimaetaten i Oslo kommune, nemlig en tur til Teknisk museum. Det ble ungene hoppende glade for, sier hun.

Det har gitt en fellesskapsfølelse i klassen, og det er flere og flere som har begynt å gå i løpet av konkurransen.

Nicoline Angell, klasseforstander

Barna har fulgt spent med på resultatene underveis, og har motivert hverandre til å gå til skolen istedenfor å bli kjørt.

– Det har gitt en fellesskapsfølelse i klassen, og det er flere og flere som har begynt å gå i løpet av konkurransen. De fleste elevene bor såpass nært skolen at det ikke er noe problem å gå, og flere elevere har påvirket foreldrene sine til å la bilen stå. Elevene skjønner at deres bidrag gjør at både lokalmiljøet og verden blir bedre, sier Angell.

Selv om elevene i 1C på Kastellet skole er seks år har de ingen problemer med å skjønne at de spiller en rolle i den store sammenhengen, mener læreren.

– De har sett at om bare én eller to personer begynner å gå til skolen istedenfor å bli kjørt, så sparer det miljøet for CO2-utslipp. Nå har vi meldt oss på en ny konkurranse i regi av Oslo kommune for å fortsette å gå til skolen, og samtidig bruke refleks, sier Angell.

Førsteklassingene ved Kastellet skole jublet da de ble kåret som vinnere av årets Beintøft-kampanje. Pengepremien på 10 000 kroner skal komme hele klassen til gode!

Kreative innspill

I løpet av konkurransen kunne elevene sanke ekstra poeng gjennom å løse kreative ukesoppdrag. Teamene har vært trafikksikkerhet og opplevelser på skoleveien, lokal luft, sykkel og klima og verden.

– Barna har vist et utrolig engasjement – vi har fått mange gode tips og kreative innspill fra elevene. Tipsene vi fikk den tredje uka, hvor ukesoppdraget handlet om klima og verden, går til Barnas klimapanel. Dette er en valgt gruppe i Miljøagentene som hvert år lager en rapport om hvilke miljø- og klimautfordringer de er opptatt av som de deler ut til politikerne, forteller Pedersen.

Klasse 7A på Grindhaug skole på Karmøy ble nasjonal vinner i Beintøft-konkurransen. Klasse 5C på Kjelsås skole ble fylkesvinner for Oslo. 10 000 flere elever deltok i årets konkurranse sammenlignet med i fjor. Prosjektet er støttet av Samferdselsdepartementet, Miljødirektoratet og Sparebankstiftelsen DNB.

– Klassene bestemmer selv hva de vil bruke premiepengene til. Men de skal gå til utstyr og aktiviteter som kommer hele klassen og gjerne hele skolen til gode, og inspirere til videre læring i realfag, miljø, kroppsøving og så videre. Det kan for eksempel være å kjøpe inn sykestativer eller fotballmål til skolegården, eller utstyr fra Forskerfabrikken, sier Pedersen.