Dette var Oslos første busslinje
I dag er det slutt på hestene, og buss og trikk en selvfølgelighet for de fleste osloborgere. Men hvor kjørte egentlig den første bussen?
Buss og trikk har eksistert så lenge man kan huske, og buss i Oslo er en selvfølge for mange. Kollektivtilbudet i Oslo strekker seg faktisk over 140 år tilbake i tid. Allerede i 1875 starter byens første hestesporvei, med linjer fra Stortorvet til Homansby, Vestbanen og Gamlebyen. Siden den gang har kollektivtilbudet i Oslo og Akershus utviklet seg i en rasende fart. Allerede i 1894 åpnet Kristiania Elektriske Sporvei det som ble Skandinavias første elektriske linje fra Jernbanetorget over Briskeby til Majorstuen.
Den første leddbussen i Oslo
I 1921 ble rutebilselskapet Schøyens Bilcentraler grunnlagt, og i 1923 kjørte de byens aller første bussrute til Sørkedalen via Røa til Bygdø og til Drammen.
Oslo Sporveier åpnet sin første busslinje fire år etter, og i 1927 gikk det buss mellom Kværner og Alexander Kiellands plass. Bussene hadde garasje i Vålerengen vognhall. Utvidelsen av busslinjene skjedde hyppig i årene fremover. Fra 1960 til 1968 ble det lagt ned en hel del bytrikklinjer som ble erstattet med busslinjer. Den første leddbussen ble tatt i bruk i 1981 – på linje 20. De neste 10 årene kom det både nattbusser, morgenbusser og spesialbusser tilpasset eldre og handicappede.
I 2008 ble selskapet Ruter, som i dag er ansvarlig for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, stiftet. Ruters reisende står for over 50 prosent av den totale kollektivtrafikken i Norge.
Les hvordan Ruter-sjefen vil at du skal reise i fremtiden!
Vi skal bidra til folks frihet til å leve sine liv
Byens nyeste trasé
Den nyeste trikketraseen i byen går gjennom Oslos paradegate, Dronning Eufemias gate. Traséen ble åpnet mandag 14. august og er gjort grønn med både gress, søyleeik og klatreroser. De nye sporene til Ekebergbanen (17 og 18-trikken) sikrer at passasjerene som reiser til og fra Bjørvika kan benytte seg av trikken.
Kilde: Ruter/Sporveien