– Det er deilig at elbussen er så stille når vi kjører den
Oslo har fått Europas aller første kinesiske el-leddbusser. Det er det flere enn sjåførene som skal nyte godt av.
– Du ser det på produktnummeret, sier Harald stolt og peker på nummeret som viser 01.01 på fronten av bussen.
Harald Nesset er driftsleder i Nobina, en av bussoperatørene som kjører på oppdrag for Ruter. Han viser oss den nye el-leddbussen, som skal ta oss med fra Grorud til Snarøya. Bussen har kjørt linje 31 i et par måneder nå. Med rundt 50.000 reisende per dag, er linjen landets tyngste når det kommer til antall passasjerer.
– Elbussen ligger godt på bakken, og det trengs i denne byen. Det går hardt utover bussparken i Oslo med dårlige veier, så det er deilig å kjøre en buss som tåler litt av det, sier Harald og legger til at man likevel må kjøre forsiktig.
Norge var det første landet i Europa som fikk to el-leddbusser levert fra den kinesiske bussprodusenten BYD. Bussene eies av Nobina og skal test-kjøres på linje 31 i to år. I tillegg har Norgesbuss to elbusser som kjører på linje 60, mens Unibuss har to elbusser på linje 74.
En mer behagelig kjøreopplevelse
Harald starter bussen med et enkelt knappetrykk. Den velkjente bussduren uteblir i det kjøretøyet glir majestetisk over plassen, mykt og lydløst.
– Det kan være en tøff jobb å være bussjåfør i Oslo, men denne bussen føles litt som en radiobil og gir helt klart en mye roligere opplevelse, sier Harald.
Miroslav Ducat er en av de få sjåførene som så langt får kjøre den nye el-leddbussen. For en drøy måned siden fikk han opplæring i hvordan den skal kjøres. Miroslav er godt fornøyd med hvor stille den går og hvor lettvinn den er i drift.
– Første turen jeg hadde, kjørte jeg i fire timer uten å lade. Da var det fortsatt over 50 prosent batteri igjen, sier han før han svinger den 18 meter lange bussen inn på Tonsenhagen holdeplass og slipper de første passasjerene på.
Vi har som mål å få så mange som mulig til å kjøre kollektivt i stedet for bil.
Gro Feldberg Janborg, kommunikasjonssjef i Ruter
Stillegående og behagelig elbuss
Dagfinn Movold er blant passasjerene som går på bussen på Sinsen. Han setter seg helt foran ved Miroslav og ser seg forundret rundt.
– Jeg så at det var en elbuss, det var derfor jeg ville sette meg helt foran, sier han.
Bussen ser ganske ordinær ut – med unntak av at det står «jeg el-sker byen min» med store hvite bokstaver på siden av bussen. Dagfinn ser ut til å trives på fremste rad.
– Denne var veldig stillegående og behagelig, sier han og legger til at det er bra at Ruter setter inn tiltak for mindre forurensning i byen.
Utslippsfri kollektivtrafikk
Når Oslo blir miljøhovedstad i 2019, er ambisjonen til Ruter å ha flere elbusser på veien. Ambisjonen på sikt er at kollektivtrafikken skal bli helt utslippsfri, og at båter og Ruters 1200 busser skal over på utslippsfrie løsninger.
Transportsektoren står for 65 prosent av klimagassutslippene i Oslo. Kun fire prosent av disse utslippene kommer fra kollektivtransporten.
Les rapporten: Utslippsfri kollektivtrafikk i Oslo og Akershus
– Selv om kollektivtransportens andel av utslippene er relativt liten, vil byen nyte godt av bedre luftkvalitet og mindre støy som følge av utslippsfrie løsninger. Vi har som mål å få så mange som mulig til å kjøre kollektivt i stedet for bil. På den måten blir stadig mer utslippsfri kollektivtransport et viktig bidrag for å nå Oslos klimamål, sier Gro Feldberg Janborg, kommunikasjonssjef i Ruter.
Med metro til Met´en – her kan det komme nye T-banestasjoner
Elbusser gir lite støy i byen
Tall fra Ruter viser at det var flere som reiste kollektivt enn med bil i 2016, og trenden ser ut til å holde seg.
– Med stillegående og utslippsfrie busser, i tillegg til tjenester som er bedre tilpasset våre individuelle behov, har vi tro på at det skal være attraktivt å velge kollektivtransport fremfor egen bil i stadig flere situasjoner, sier Janborg.
Så lett reiser du kollektivt til Marka
Kina som forbilde
Når Miroslav fører elbussen gjennom byens sentrumsgater blir det riktignok mer lyd og humping. Det skyldes ikke motordur. Slitte gater med hull og humper, i tillegg til gamle trikkeskinner gjør sitt for at turen glir litt mindre elegant enn fra Grorud til Sinsen. Likevel er det flere passasjerer som legger merke til at det er en elbuss. Caroline Thomassen er en av dem som nylig har droppet bilen for heller å ta buss til jobb.
– Jeg la merke til at den så ny og fresh ut, og så er den jo kjempebehagelig å kjøre med, sier hun.
Janborg forteller at Ruter kommer til å ha stadig strenger miljøkrav i anbudene, for å være tydelige i både mål og tiltak.
– Vi vil vise transportsektoren at det er mulig å gå fra fossil til utslippsfri transport, sier hun.
I dag kjører 99 prosent av verdens elbusser i Kina, men det er stadig flere aktører i inn- og utland som velger elbusser. Om resten av transportsektoren melder seg på i kampen for mindre forurensing, gjenstår å se.
Ruters miljømål
- I 2020 skal all kollektivtrafikk drives med fornybar energi.
- På sikt skal all kollektivtransport bli utslippsfri.
- Ambisjonen er å ha et betydelig antall elbusser i Oslo i 2019.
Ruters elbusstest
- De tre pilotene skal bygge kompetanse til å kunne gjøre hele bussparken utslippsfri.
- En test som går over to år, hvor seks elbusser kjører på ulike linjer i Oslo.
- Unibuss tester to elbusser på linje 74, med lading på endestopp Mortensrud.
- Norgesbuss tester to elbusser på linje 60, med lading på endestopp Tonsenhagen.
- Nobina tester to elektriske leddbusser på linje 31, med lading på bussdepot på Jernkroken.