Her får du kjøpt sykkel for en 200-lapp
Hvert år blir tusenvis av sykler reparert av arbeids- og inkluderingsbedriften OsloKollega. På Lambertseter har de eget verksted og butikk som selger sykler i tipp topp stand fra 200 kroner.
Lyset siver inn gjennom store vinduer i sykkelverkstedet på Lambertseter. Her sitter Raymond og mekker på en brukt tohjuling som nettopp er kommet inn.
– Jeg trives med denne jobben – og det er tydeligvis et stort behov for arbeidet vi gjør, for vi har det travelt omtrent hele tiden. Spesielt på våren er det høysesong, forteller han.
Raymond har reparert sykler i åtte år gjennom ordningen Varig Tilrettelagt Arbeid fra NAV. Det har han gjort på verkstedet og i butikken til arbeids- og inkluderingsbedriften OsloKollega. Enkelte sykler har fremdeles kodelåsen på, og dem er Raymond ekspert på å åpne. Brukte kodelåser selges i butikken.
– Jeg er mekanisk anlagt og ikke så glad i elektroniske duppeditter, innrømmer han.
Det er ikke uvanlig at vi finner elsykler
Bjørn Jensen
Tonnevis med bruktsykler
To ganger i uka setter sjåfør Bjørn Jensen seg i OsloKollegas varebil og besøker Oslos gjenbruksstasjoner på Grønmo, Haraldrud og Smestad for å hente sykler som byens innbyggere har levert til ombruk. Bare i 2017 hentet han 37 tonn med sykler herfra.
Har barnet ditt vokst fra sykkelen? Med sykkelswap kan du bytte den inn til en større sykkel.
– På våren hender det ofte at ombrukscontainerne er så fulle at jeg må kjøre flere turer, forteller han.
På Haraldrud gjenbruksstasjon venter en stappfull container med både eldre og nyere sykler, massevis av barnesykler og til og med en elsykkel.
– Det er ikke uvanlig at vi finner elsykler – et nytt batteri er såpass kostbart at folk heller kjøper ny sykkel, sier Jensen.
Slik finner du en perfekt bruktsykkel
Tilbake ved OsloKollegas lokaler på Lambertseter losses syklene av varebilen og inn i verkstedet. Her blir de reparert, bygd om og klargjort for salg.
– I gjennomsnitt reparerer vi 2600 sykler hvert år som vi henter på gjenbruksstasjonene. I tillegg henter vi om lag 1000 herreløse sykler fra borettslag som tar kontakt med oss. Vi tar også imot sykler fra hittegodskontorene til Ruter og NSB, forteller Teamleder Arena Pål Løw.
De blir glade for å miste kolleger
Om lag ti deltakere jobber til enhver tid med å reparere sykler i verkstedet. Mikine har vært her i snart to år på Arbeidsforberedende Trening fra NAV.
– To år er makstiden, så nå skal jeg søke ordinær jobb. Jeg håper å kunne jobbe med service av rullestoler i Hjelpemiddelsentralen, for der kan jeg bruke mye av det jeg har lært her, sier hun.
Mikine synes det er fint å kunne gi nytt liv til gamle eller ødelagte sykler.
– Jeg liker å jobbe med hendene, og her får jeg jobbe selvstendig og i mitt eget tempo, sier hun.
Jobbveileder Kristin Kongelf stortrives også i sykkelavdelingen.
– Jeg har alltid vært glad i å mekke, så dette passer meg perfekt. Det fine med OsloKollega er at når vi mister en deltaker så blir vi glade. Det betyr at vedkommende har skaffet seg nok kompetanse til å få en ordinær jobb. Det gir en kjempegod følelse, sier hun.
Forvandler slitne møbler til eksklusivt design
Flere er på jakt etter brukte sykler
Alle sykler som kommer inn til OsloKollega blir sortert i tre grupper: Salg, deler og gjenvinning.
– Sykler som kan repareres blir klargjort for videresalg. Vi kan også spesialbygge sykler på bestilling. Utrangerte sykler blir strippet for deler som havner i det store delelageret vårt, og det som blir igjen blir sortert i kategoriene stål, aluminium, hardplast og gummi og levert til gjenvinning, forklarer Pål Løw.
OsloKollega donerer også sykler, sparkesykler og barnevogner til byens barnehager.
I bygget ved siden av verkstedet ligger OsloKollegas sykkelbutikk, ps:sykkel. To ganger i uka fylles den opp med sykler som er klargjort for salg.
– Vi opplever en kraftig økning i etterspørselen etter brukte sykler, og spesielt om våren er det mange kunder som kommer innom, sier Løw.
Les også om det ungdomsdrevne verkstedet som fikser sykler gratis.
Helt gull
OsloKollega har avtale med flere bedrifter og institusjoner om reparasjon av sykler, blant annet Oslo kommune, Veidirektoratet og Intersport-kjeden.
– I tillegg reparerer vi om lag 2000 sykler hvert år for privatpersoner. De leverer inn sykkelen sin i butikken og kan hente den igjen et par dager senere, sier Pål Løw.
Wenche Blom har kommet til butikken for en full vårsjekk og reparasjon av et ødelagt bakhjul på sin sykkel.
– Jeg fikk høre om OsloKollega av venner, og da behovet oppsto var dette det første jeg tenkte på. Jeg synes gjenbruk er viktig i et klimaperspektiv, og samtidig vet jeg at dette er et arbeidstreningstiltak som jeg synes det er fint å kunne støtte. Dette er rett og slett helt gull – ikke minst siden jeg bor like i nærheten, sier hun.