Borer for Fornebubanen
Om få år skal du kunne ta T-banen til Fornebu, enten du skal jobbe, på konsert, hjem eller bare nyte naturen. Forarbeidet er i full gang.
Himmelen er skyfri og sola steker på riggområdet ved Skøyen skole, men mannskapet fra Entreprenørservice er mest opptatt av hva som skjer 200 meter på skrå ned i bakken. Robert Klich løfter ut et rør med tre nye meter kjerneprøver fra Oslos undergrunn. Dypt her nede skal Fornebubanen passere.
– Vi sender prøvene videre til analyse, men loggfører hvis vi oppdager noe spesielt med grunnforholdene underveis som ekspertene bør se nærmere på, forklarer boreleder Lasse Samskott.
Ti steder mellom Majorstua og Fornebu sjekkes berggrunnen i disse dager, som en del av forberedelsene til å skaffe Oslo-området en helt ny T-baneforbindelse. Fornebubanen blir en drøyt åtte kilometer lang T-banetunnel med seks nye stasjoner fra Majorstuen til Fornebu Senter.
I 2020 skal byggingen trolig begynne.
– Fornebubanen vil gi mindre overflatetrafikk i Oslo og Bærum. Busskapasiteten til Fornebu i rushtiden er sprengt, og det kommer en kraftig økt utbygging i den nye kommunedelplanen til Bærum kommune, forteller direktør Irene Måsøval i den kommunale etaten Fornebubanen.
Bussene kan ikke frakte flere
Etaten har ansvaret for å planlegge og gjennomføre byggingen av den nye T-banetraseen for eierne Oslo og Akershus fylkeskommune.
Bærum kommune legger til rette for å bygge opptil 11 000 boliger på Fornebu, i tillegg til nye næringslokaler. Området, som tidligere var hjem for Oslos hovedflyplass, vil romme opptil 30 000 arbeidsplasser. Fra før jobber det ca 17 000 personer på Lysaker.
– Vi må legge til rette for at disse kan komme seg til og fra jobb og bolig, men banen vil også gjøre det lettere for oslofolk å bruke de flotte friområdene på Fornebu til rekreasjon, fortsetter Måsøval.
– Dagens busstransport består av 50 busser hver time. Denne kapasiteten dobler vi med Fornebubanen, som vil kunne frakte ca 4500 passasjerer hver time ved åpningstidspunktet. I tillegg legges infrastrukturen til rette for en fremtidig dobling av avganger.
Nytt signalsystem skal gi flere avganger og færre forsinkelser
Nye områder knyttes til T-banen
12 minutter skal det ta å reise fra Majorstuen stasjon til endestasjonen Fornebu Senter. Det er ikke bare reisende som skal til eller fra Fornebu som får nytte av den nye linjen, påpeker etatsdirektøren.
– Både Skøyen og Lysaker blir styrket som knutepunkter med egne T-banestasjoner, og kommunikasjonen til Majorstuområdet vestfra blir mye raskere.
Fornebubanen jobber nå med forprosjektet, som skal behandles av prosjekteierne i Oslo og Akershus i starten av oktober. Der vil det gå nærmere fram hva totalkostnaden blir og hvor lenge byggefasen vil vare.
– Det er alltid utfordrende i bygge i byområder, og arbeidene vil merkes i bybildet, sier Irene Måsøval. Blant annet kan varierende grunnforhold spille inn: – De vedtatte reguleringsplanene gir oss rammene, men det kan dukke opp tekniske detaljer som vil føre til at planene må justeres noe.
Flere deler regningen for Fornebubanen
Om lag ti eksisterende bygninger langs traseen må rives. Eierne har vært klar over dette en stund og kommunen er i dialog med dem om frikjøp, forsikrer Måsøval. Fornebubanen vil også sette ned poretrykksmålere på en rekke eiendommer, for å overvåke eventuelle lekkasjer og fare for setningsskader.
Forprosjektet skal gjennom en ekstern kvalitetssikring, og så må politikerne i både Oslo bystyre og Akershus fylkesting vedta finansieringen. Fram til forprosjektet er ferdig er kostnadsoverslaget for prosjektet 12 milliarder kroner (2014-verdi). Gjennom byvekstavtalene har staten lovet å ta halvparten av regningen. Resten skal komme fra Oslopakke 3 og grunneiere.
Les mer: Slik bygger vi Fornebubanen