Slik sikrer du barna i lastesykkel
El-lastesykkel er populært om dagen og kan gjøre hverdagslogistikken lettere for småbarnsfamilier. Med rett utstyr kan selv de aller yngste fraktes trygt med sykkel.
Sykkelveiene i Oslo har blitt mye bedre de siste årene, og stadig flere erstatter bilen med utslippsfri transport. Det er svært effektivt for å redusere støy og forurensing i byen, men visse forholdsregler må likevel tas når man ferdes i trafikken med familiens yngste, ifølge distriktsleder i Trygg Trafikk Østfold, Paal-Gunnar Mathisen.
– De nye lastesyklene tilfører syklisten et noe uvanlig element som gjør at sykkelen får lenger bremselengde og kan bli vanskeligere å manøvrere. Man må derfor ferdes varsomt, sier han og legger til at det er sykkelens konstruksjon som avgjør hvor det er hensiktsmessig å plassere barna.
De siste årene har en rekke forhandlere satset på lastesykkel, og tilbudet er variert. Ifølge butikksjef hos Evo Elsykler på Skøyen, Christian Eide Larsen, finnes det i dag sykler og tilleggsutstyr for de fleste ønsker og behov. Slik utvides sykkelveinettet i Oslo.
Elsykkel er rett og slett den raskeste måten å komme seg rundt på.
Silje Zandstra Krokeide, oslobeboer
Trygghet på hjul – uansett alder
Butikksjefen har merket den økende etterspørselen etter lastesykkel, og viser fram en modell spesielt beregnet på småbarnsfamilier. Med lavt tyngdepunkt og aluminiumsramme skal denne være lett å manøvrere – selv med ukeshandelen og et par unger i vogna.
– Her kan man bytte ut ekstrautstyr som for eksempel regntelt, seter eller benker – alt etter hva som passer din situasjon, sier han.
Mathisen i Trygg Trafikk er tydelig på at det viktigste for barnas sikkerhet er at de sitter stabilt i syklene og er festet med belter.
– I tillegg må de ha på hjelm, sier han.
Larsen forteller at det finnes hjelmer helt ned til 45 cm.
– Har du enda mindre barn, kan det monteres en innretning til et bilsete foran i vognen. Disse setene har sidebeskyttelse og alt det innebærer, så da trengs det ikke hjelm i tillegg, sier sykkelforhandleren.
Han er selv pappa til en 12 uker gammel gutt, som har sittet trygt plassert i sykkelkassa fra han var bare 8 uker gammel. Bilstolen festes i kassa på enkelt vis, og med litt ekstra fjæring får den lille en søvndyssende og behagelig tur.
– Vi ser frem mot mange år med bruk av sykkelen i hverdagen, sier Larsen.
Her får du kjøpt sykkel for en 200-lapp
Lastesykkel gir hele familien frihetsfølelse
Trebarnsforeldrene Silje og Paal Zandstra Krokeide kvittet seg med bilen og investerte i en trehjuling med kasse foran for tre år siden. Paret bor med barna Ravn (4), Storm (7) og Ask (10) i Tiedemannsbyen ved Ensjø. Så lenge de jobber i byen begge to, ser de ingen grunn til å ha bil igjen.
– Elsykkel er rett og slett den raskeste måten å komme seg rundt på, sier Silje.
Hun forteller at de først byttet ut bil med sykkel av økonomiske grunner, men at de oppdaget fort at også hverdagslogistikken ble mye smidigere.
– Det er veldig effektivt å putte sekker, handleposer, skole- og barnehageslitne somlekopper i sykkelen og suse hjem, sier Silje.
På elektriske hjul i svingene
Dyrebar last
I dag er hun på vei til barnehagen med minsten bakpå familiens nyeste elsykkel, en longtail med plass til hele ungeflokken bak og god lagringsplass i front. Silje understreker viktigheten av å velge en lastesykkel som passer familiens behov – og ikke minst barnas alder.
– Denne sykkelen har ikke seler, så da er det jo viktig at barna er store nok til å skjønne at de ikke skal hoppe ut. Det er bedre med kasse foran med seler i til mindre barn, sier hun og smiler til Ravn som endelig er stor nok til å sitte bakpå nå.
– Men det skal sies at både Paal og jeg holder oss på fortauet når vi har barna på sykkelen, legger hun til.
Ifølge Christian Eide Larsen er imidlertid mange av lastesyklene for store til å sykle på fortauet, i tillegg til at de kan komme opp i svært høy fart på få sekunder.
– Jeg sykler selv alltid i trafikken, også når jeg har med meg barnet mitt. Det er jo så gode sykkelveier i Oslo nå, smiler han.
Sjekk også fembarnsmoren Kari Annes smarte tips til vintersykling.