Slik sikrer du barna i lastesykkel

El-lastesykkel er populært om dagen og kan gjøre hverdagslogistikken lettere for småbarnsfamilier. Med rett utstyr kan selv de aller yngste fraktes trygt med sykkel.

Tekst Signe Marie Sørensen Foto Fartein Rudjord

Sykkelveiene i Oslo har blitt mye bedre de siste årene, og stadig flere erstatter bilen med utslippsfri transport. Det er svært effektivt for å redusere støy og forurensing i byen, men visse forholdsregler må likevel tas når man ferdes i trafikken med familiens yngste, ifølge distriktsleder i Trygg Trafikk Østfold, Paal-Gunnar Mathisen.

– De nye lastesyklene tilfører syklisten et noe uvanlig element som gjør at sykkelen får lenger bremselengde og kan bli vanskeligere å manøvrere. Man må derfor ferdes varsomt, sier han og legger til at det er sykkelens konstruksjon som avgjør hvor det er hensiktsmessig å plassere barna.

De siste årene har en rekke forhandlere satset på lastesykkel, og tilbudet er variert.  Ifølge butikksjef hos Evo Elsykler på Skøyen, Christian Eide Larsen, finnes det i dag sykler og tilleggsutstyr for de fleste ønsker og behov. Slik utvides sykkelveinettet i Oslo. 

Elsykkel er rett og slett den raskeste måten å komme seg rundt på.

Silje Zandstra Krokeide, oslobeboer

Trygghet på hjul – uansett alder

Butikksjefen har merket den økende etterspørselen etter lastesykkel, og viser fram en modell spesielt beregnet på småbarnsfamilier. Med lavt tyngdepunkt og aluminiumsramme skal denne være lett å manøvrere – selv med ukeshandelen og et par unger i vogna.

– Her kan man bytte ut ekstrautstyr som for eksempel regntelt, seter eller benker – alt etter hva som passer din situasjon, sier han.

Mathisen i Trygg Trafikk er tydelig på at det viktigste for barnas sikkerhet er at de sitter stabilt i syklene og er festet med belter.

– I tillegg må de ha på hjelm, sier han.

Larsen forteller at det finnes hjelmer helt ned til 45 cm.

– Har du enda mindre barn, kan det monteres en innretning til et bilsete foran i vognen. Disse setene har sidebeskyttelse og alt det innebærer, så da trengs det ikke hjelm i tillegg, sier sykkelforhandleren.

Han er selv pappa til en 12 uker gammel gutt, som har sittet trygt plassert i sykkelkassa fra han var bare 8 uker gammel. Bilstolen festes i kassa på enkelt vis, og med litt ekstra fjæring får den lille en søvndyssende og behagelig tur.

– Vi ser frem mot mange år med bruk av sykkelen i hverdagen, sier Larsen.

Reperatør i sykkelverksted undersøker sykkel
Levende by
Her får du kjøpt sykkel for en 200-lapp

Sykkelveier i Oslo

  • Visste du at Oslo har et eget sykkelkart som gir deg oversikt over sykkelveier, sykkelpumper/servicestasjoner, bysykkelstativer og sykkelhotell?
  • Oslo har som mål å bli en trygg og god sykkelby for alle.
  • Byen har allerede mer enn 200 km med sykkelveier, og skal få 530 km.

Lastesykkel gir hele familien frihetsfølelse 

Trebarnsforeldrene Silje og Paal Zandstra Krokeide kvittet seg med bilen og investerte i en trehjuling med kasse foran for tre år siden. Paret bor med barna Ravn (4), Storm (7) og Ask (10) i Tiedemannsbyen ved Ensjø. Så lenge de jobber i byen begge to, ser de ingen grunn til å ha bil igjen.

– Elsykkel er rett og slett den raskeste måten å komme seg rundt på, sier Silje.

Hun forteller at de først byttet ut bil med sykkel av økonomiske grunner, men at de oppdaget fort at også hverdagslogistikken ble mye smidigere.

– Det er veldig effektivt å putte sekker, handleposer, skole- og barnehageslitne somlekopper i sykkelen og suse hjem, sier Silje.

El-motorsykkel
Smarte folk
På elektriske hjul i svingene
Mor på sykkel med barnet foran seg

Barna liker ikke å kjøre bil, så terskelen er høy for å droppe sykkelen, sier trebarnsmor Silje Zandstra Krokeide.

Trygge barn på hjul

 

  • Det finnes ikke noe fastsatt regelverk om sikring av barn på sykkel. Hjelmpåbud og påbud om annet utstyr eksisterer ikke. Det er kun anbefalinger om å sikre barn med hjelm og sete.
  • Lastesykkel med kasse foran gir deg full oversikt og er et godt valg dersom du har små barn.
  • Barn i sykkelvogn bør sikres med hjelm og belter, slik at de sitter stabilt.
  • Sikre spedbarn i bakovervendt bilstol med bilstolinnretning i sykkelkassen foran deg.
  • Beskytt små barn mot vær og vind med telt på kassen.
  • Barn som kan sitte oppreist selv  kan sitte fastspent i sykkelsete bak på sykkelen.
  • Sykkelseter må ha sikkerhetssele som ikke lar seg åpne av barn, god hodestøtte, samt fotstøtte med feste til beina.
  • Vær obs på at ekstra vekt på sykkelen kan gjøre sykkelen vanskeligere å manøvrere og vil gi lenger bremselengde. Tilpass syklingen etter forholdene!
    Kilder: Evo Elsykler og Trygg Trafikk.

Dyrebar last

I dag er hun på vei til barnehagen med minsten bakpå familiens nyeste elsykkel, en longtail med plass til hele ungeflokken bak og god lagringsplass i front. Silje understreker viktigheten av å velge en lastesykkel som passer familiens behov – og ikke minst barnas alder.

– Denne sykkelen har ikke seler, så da er det jo viktig at barna er store nok til å skjønne at de ikke skal hoppe ut. Det er bedre med kasse foran med seler i til mindre barn, sier hun og smiler til Ravn som endelig er stor nok til å sitte bakpå nå.

– Men det skal sies at både Paal og jeg holder oss på fortauet når vi har barna på sykkelen, legger hun til.

Ifølge Christian Eide Larsen er imidlertid mange av lastesyklene for store til å sykle på fortauet, i tillegg til at de kan komme opp i svært høy fart på få sekunder.

– Jeg sykler selv alltid i trafikken, også når jeg har med meg barnet mitt. Det er jo så gode sykkelveier i Oslo nå, smiler han.

Sjekk også fembarnsmoren Kari Annes smarte tips til vintersykling. 

hjemmetjenesten på elsykkel
Smart by
Her kommer hjemmetjenesten raskere fram med elsykkel

Kvinne i gul regnjakke med sønnen bakpå elsykkelen sin