Trygg transport for eldre med rosa busser
– Det betyr veldig mye for meg, sier Mette Henie (78) som får skyss med rosa buss flere ganger i uken. Nå vil Oslo kommune utvide tilbudet, så enda flere eldre får glede av det.
Høsten har begynt å bite fra seg, og Korsvollbakken ligger sleip foran oss. Et stykke opp i bakken står en vever dame på trappen foran et stort rødt hus og ønsker oss velkommen. Her har Mette Henie og mannen bodd i førti år. Nå er det bare hun og hunden Tara igjen.
– Mannen min er syk og ligger for tiden på sykehjem, så jeg er mye alene nå, sier hun stille.
Selv ble Mette kreftsyk for litt over et år siden og visste ikke hvordan hun skulle komme seg ut etter operasjonene og den verste sykdomsperioden.
– Jeg er veldig glad i mennesker og trenger i tillegg mye lys, spesielt på denne tiden av året. Hvis ikke det hadde vært for de rosa bussene, hadde jeg nok fått en skikkelig nedtur, forteller hun åpenhjertig.
Transport til trening
Mette har levd et aktivt liv og drevet både med akrobatikk og turn på profesjonelt nivå. Men alderdommen innhenter selv de sterkeste av oss, og mange blir ufrivillig isolerte i sine hjem på grunn av sykdom eller dårlige ben.
Det går fint å gå korte turer med hunden i nærområdet. For å holde sykdommen i sjakk er Mette i tillegg avhengig av å trene tre ganger i uken. Det gjør hun på SATS Storo, hvor hun også har mange av vennene sine.
– Da ringer jeg en rosa buss, sier hun og legger til at sjåførene er veldig hyggelige og hjelper henne med varer om hun har handlet etter trening.
Etter at transporttilbudet kom, har Mette kunnet leve et aktivt og sosialt liv uten å være avhengig av fint vær, tørre veier eller at andre har mulighet til å kjøre henne.
– Jeg har blitt kjent med flere nye mennesker den siste tiden, sier hun og forteller at hun gjerne tar seg en runde på senteret etter trening.
– Jordbærpikene lager ofte langbord for oss som har trent. Noen ganger er vi opp mot tjuefem stykker rundt bordet. Det er veldig hyggelig, sier hun engasjert.
I dag skal Mette på foredrag om trening og kreft i Nydalen og har bestilt rosa buss til klokken ti over elleve.
– Det er deilig at elbussen er så stille når vi kjører den
Vil tilby skyss til flere eldre
Aldersvennlig transport er en prøveordning i Nordre Aker, og har vært en suksess.
– Fra starten i september 2017 til dags dato er det 600 unike brukere. Syv av dem er mellom 96-102 år og flertallet mellom 71 og 90 år. Brukere av tilbudet har gitt positive tilbakemeldinger både muntlig og skriftlig, forteller seksjonssjef Heidi K Nordal fra bydel Aker.
De fleste av tilbakemeldingene går ut på at tilbudet har gitt flere av bydelens innbyggere muligheten til å komme seg ut av eget hjem og delta mer i aktiviteter på en mer fleksibel og trygg måte.
– Bussene oppleves i tillegg som sosiale møteplasser hvor nye vennskap etableres og gamle fornyes, legger Nordal til.
Kommunen vil utvide forsøket. 1. november begynte de rosa bussene å kjøre i bydel Sagene. I budsjettforslaget for neste år foreslås det at tilbudet også skal komme i Vestre Aker.
Les mer om øvrige forbedringer i Oslos busstilbud.
– Jeg har venner som bor på Grefsenkollen, som ikke tør å kjøre bil vinterstid. De er veldig fornøyde med at de kan komme seg ut hele året nå, forteller Mette.
Trygg og presis
Det er stille i det store huset i Korsvollbakken. Nedenfor suser bilene forbi i full fart ned Maridalsveien. Mette står ferdig påkledd bak gardinene og speider etter bussen med den karakteristiske fargen. Rett etter elleve svinger den inn på tunet foran døra til Mette.
– Sjåførene er veldig flinke her. Bussene kommer frem uansett føre og jeg føler meg alltid trygg, smiler hun.
Muhammed Ali Muhammed har vært sjåfør i rosa buss de siste fire månedene og forteller at han har kjørt både Mette og mannen hennes flere ganger. Nå ser han frem til at flere kan få glede av tilbudet.
– Mange eldre er ensomme og har ikke kontakt med folk. Vi snakker mye med dem, og de virker glade for å komme seg ut, sier Muhammed før han gir Mette en hjelpende hånd inn i bussen.