Bedre rekkevidde gir nye elbilkjøpere

Større modeller med lengre rekkevidde gir en ny type kjøpere. Likevel er fortsatt miljøaspektet viktigst for de fleste som vurderer fossilfritt.

Tekst Gry Thune Foto Oda Hveem,

Da de første elbilmodellene kom på markedet vurderte aldri Erik Løvås å kjøpe en. Som eiendomsmegler og pappa til to ønsket han en bil han var sikker på at han raskt kom fram med. En bil som hadde plass til hele familien og som kunne kjøres til hytta.

– Det hjalp jo heller ikke at noen av modellene så ut som små handlekurver, humrer Løvås.

Nå har imidlertid pipa fått en annen lyd. For et års tid siden fikk han nemlig nyss om at Audi kommer med sin aller første elbil: Audi e-tron, som betegnes som en familie-SUV, og har en rekkevidde på over 40 mil. Da var Løvås snar med å sette seg opp på venteliste for kjøp når modellen kommer i salg i Norge.

Nettopp rekkevidden – og at det er plass til hele familien, er hovedårsakene til at Løvås nå for første gang ønsker å kjøpe elbil.

– De nyere elbilmodellene som kommer nå har bedre batterikapasitet. Da kan vi dra rett på hytta, i stedet for å bruke ettermiddagen på å lade.

I påvente av e-tronen har han benyttet anledningen til å teste flere elbilmodeller gjennom et bilutleiefirma. Etter et halvt års erfaring er han svært positivt innstilt til både BMW i3 og Kia Soul Electric.

Over halvparten elbiler

  • 54,2 prosent av alle nyregistrerte biler i Oslo i november var rene elbiler.
  • Dieselbiler utgjorde 13,4 prosent av salget, mens bensinbiler sto for 12,4 prosent.
  • «Gammeldagse» hybrider hadde en markedsandel på 10,4 prosent og ladbare hybrider 9,5 prosent i Oslo.
  • Det totale nybilsalget i Oslo var 12,5 prosent lavere i november enn samme måned 2017.

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

– Jeg opplever at elbil fungerer supert når jeg har lademulighet hjemme, kombinert med at den har god nok rekkevidde, plass til familien og lader raskt på de etter hvert mange utplasserte ladestasjonene, oppsummerer han.

– Det er generelt viktig at elbilen ikke er et dårligere alternativ enn en bensin- eller dieselbil.

 

Miljøhensynet viktigst

At stadig flere velger å kjøpe elbil, kan statsviter Ingunn Ellis ved Urbanet Analyse bekrefte. Sammen med kollegaer har hun foretatt en markedsundersøkelse blant potensielle bilkjøpere i Oslo-området. Undersøkelsen inngår i rapporten Virkemidler for et fossilfritt sentrum, som Urbanet har utarbeidet for Klimaetaten.

– Halvparten av de vi spurte hadde planer om å kjøpe ny bil de nærmeste tre årene. Av disse oppga 32 % at det var svært sannsynlig at det kom til å bli en elbil.

elbil ladeplugg

Bedre rekkevidde og hurtigere lading er fordeler noen av de nye elbilene kan skilte med.

Ifølge undersøkelsen er miljøhensynet den viktigste årsaken til at folk vurderer å skaffe seg elbil.

– 35 % oppgir lave utslipp som årsak nummer en. I tillegg kommer lave kjørekostnader. Samlet oppgir 38 prosent enten lave drivstoffkostnader eller fritak for bompenger som viktigste grunn. Bare 18 % oppgir lavere moms, fritak for engangsavgift eller lavere årsavgift som en grunn til å kjøpe elbil.

Ingunn Ellis, Urbanet Analyse

Den viktigste årsaken til at folk ikke vil skaffe seg elbil er rekkevidden. 45 % av de potensielle bilkjøperne oppgir dette. To andre hovedårsaker er manglende lademuligheter (15%) og andre egenskaper ved bilen (23 %).

Men som Ellis optimistisk poengterer:

– Om elbilen får bare ti mil lengre rekkevidde, som gjør at den vil fungere bedre for mange i den daglige bruken, vil 13 prosentpoeng flere kjøpe elbil enn i dag.

Beregningene viser at en økning i den faktiske rekkevidden fra 20 til 40 mil gir en økning i markedsandelen for elbiler på 26 prosentpoeng.

– Nå skjer det jo en rivende utvikling på dette feltet, med stadig flere og bedre elbiler å velge i. Elbilen er sin egen bestevenn. Den driver seg selv framover i stor grad på egen hånd, fortsetter Ellis.

Det kan hende de statlige virkemidlene bør vurderes

Ingunn Ellis

At den statlige støtten ser ut til å spille en mindre rolle når folk skal kjøpe elbil, synes Ellis spesielt er interessant.

– Det kan hende de statlige virkemidlene bør vurderes, og spisses enda mer i retning mot kjøp av bil, og ikke på bruken av bil. Jo mer populær elbilen blir, jo mindre viktige ser insentivene ut til å være.

Elbil må fortsatt være billigere

Heidi Sørensen, direktør i Klimaetaten

Veitrafikken sto for 54 prosent av klimagassutslippene i Oslo i 2016. Skal målet om å kutte byens utslipp med 95 prosent til 2030 (fra 1990-nivå) må transportsektoren bli helt utslippsfri. På grunn av elbilene er utslippene fra lette kjøretøyer på vei ned, men det er fortsatt langt igjen, understreker direktør Heidi Sørensen i Klimaetaten:

– Vi er avhengige av at de bilene vi har i 2030 er utslippsfrie. Dermed må det fortsatt være billigere med elbil enn fossilbil framover. Samtidig skal vi balansere virkemidlene, slik at biltrafikken synker, mens det blir lettere for folk å reise kollektiv, sykle og gå.

– De nye bomsnittene som kommer neste år er et eksempel på dette. Det samme er planene for Fornebubanen og ny sentrumstunnel. Elbilistene skal også være med på dugnaden når de begynner å betale bompenger, påpeker Sørensen

spesialrapporten til FNs klimapanel framhever elektrifisering av transport som et viktg tiltak
Oslo i verden
Dette kan Oslo og verdens byer gjøre for å begrense den globale oppvarmingen

Betaler seg inn på lister

Et store utvalg av nye elbiler på vei ut i markedet. Selv om en del modeller allerede har kommet ut for salg, opererer mange forhandlere med ventelister som gjerne strekker seg ut i 2020.

Her er noen av de nye modellene som vil komme på norske veier;

  •  Tesla Model 3 – skal være den «folkelige» elbilen.
  • Skoda Vision E – fem-dørs SUV med firehjulstrekk.
  • Mini Electric – Minis første elbil.
  • Honda Urban EV – Hondas første elbil blir en «bybil».
  • Porsche Mission E – sportsbil med 600 hestekrefter.
  • Mercedes Benz EQC – Firehjulstrekk og rekkevidde på 500 kilometer.
  • Hyunday Kona – en praktisk crossover.
  • Kia e-Niro – rekkevidde på 485 kilometer, mulig den får hengerfeste.
  • Jaguar I-Pace – liten SUV med 530 liters bagasjerom, rekkevidde på 48 mil og firehjulstrekk.
  • DS3 Crossback E-tense – fransk bil i premiumsegmentet.
  • Opel Ampera-e – liten bil med lang rekkevidde, men også lang ventetid.
  • BMW iX3 – «femte generasjons elektrisk drivlinje» – kommer først i 2021.
Fredrik Ness Engh, chairman of Nordseterskogen housing cooperative
Smarte folk
Oslofolk bygger elbilladere i rekordfart

Best uten moms

For Erik Løvås spiller de statlige tiltakene, som fritak for engangsavgift og moms, inn for bilvalget.

– Momsfritak på en Audi e-tron til 651.900 kroner, gir en besparelse på cirka 162.900 kroner – dét har betydning for valg av bil. Hadde jeg måttet betale moms og engangsavgift på elbilen, hadde det blitt en del dyrere enn en Audi A6 Allroad dieselbil for eksempel. Da hadde jeg nok gått for dieselbilen.

Kjøpe elbil?

Her er elbilforeningens viktigste tips på hva du bør sjekke før du kjøper deg elbil.

1. sjekk realistisk rekkevidde
2. sjekk at du kan lade hjemme eller på jobb
3. sjekk ladeløsning
4. sjekk servicepriser
5. sjekk batterigaranti
6. sjekk varmepakke
7. sjekk mulighetene for fjernstyring
8. sjekk totalkostnad

kilde: elbil.no

Redusert eller gratis bomavgift på elbil sparer ham også for over 20.000 kroner i året.

Eneste minuset med elbil for Løvås nå er tilgangen til lading, som han opplever at det av og til kan skorte på. Inntil dette er 100 % på plass, og det ikke medfører noe som helst mer plunder å kjøre elbil enn fossilbil, mener Løvås at de statlige insentivene bør fortsette.

– Når flere bytter ut hovedbilen i familien med elbil og ikke bare har den som bil nummer to, vil det også gi større miljøgevinster, mener han.

Hva så med miljøaspektet, undrer kanskje noen. Er det revnende likegyldig for vår mann?

– Jeg skal ærlig innrømme at miljøhensynet ikke er første prioritet, men det er klart det kjennes godt å kjøre rundt i en bil uten avgasser, bekjenner Løvås.

Kilde: energiogklima.no, tu.no