Kaker fra svigermor levert eksosfritt på døra
Mange av Oslos store og små aktører viser vei og velger klimavennlig varelevering. Nå setter Posten fire store elektriske varebiler inn i bytrafikken.
– Jeg har kjørt for Posten i 23 år. Dette er det første elkjøretøyet jeg noen gang har testet ut, så nå er jeg veldig spent kjenner jeg, smiler Anne Bente Lier, og svinger lydløst og lett ut fra Trelastgata og ut i Dronning Eufemia gates hektiske trafikk.
– Bilen er lett og grei å håndtere. Men jeg savner en skyvedør på den ene siden. Med bare en dør blir det mer kronglete. Men jeg klager ikke, for dette har vi ventet på lenge.
Den splitter nye røde varebilen av merket Volkswagen E-Crafter er fylt opp med dagens leveringer. For posten skal fram. I dag blir det faktisk en helt klimavennlig varelevering. De store varebilene med tilstrekkelig batterikapasitet som kan håndtere ekspresslevering til Oslo-adresser har vært svært etterlengtet, og nå er noen på plass. Posten har lenge hatt ambisiøse bærekraftvisjoner, og ambisjonen er forankret: nullutslipp innen 2025.
1200 elektriske kjøretøy
– Vi har en stor og viktig oppgave foran oss. Skal vi nå 1,5 graders-målet, må næringslivet vise vei og gå framover, sier Colin Campbell, direktør for HMS og samfunnsansvar i Posten.
Derfor er målsetningen å bruke kun fornybare energikilder i alle biler og bygninger innen 2025.
Bedre rekkevidde gir nye elbilkjøpere
– Å ha et så ambisiøst mål er ikke bare viktig i seg selv, men gir også en viktig signaleffekt til omgivelsene våre, til leverandørene og til kundene. Vi tror ikke nødvendigvis at elkjøretøy er den eneste løsningen. Vi har lyst til å prøve ut både el- og biogass og være en spydspiss innen varetransport. Vi ser at Oslo spiller en sentral rolle som pådriver for bærekraftige løsninger, og vi vil være med på det, sier Campbell ettertrykkelig.
De fire E-Crafterne som nå er satt i bruk nå er de første i rekken av mange slike biler, men Posten trykker på gasspedalen på flere andre nullutslippsløsninger for å sikre klimavennlig varelevering – alt fra elektriske varesykler som er tatt i bruk, til store semitrailere som er reservert fra Tesla og Nikola. Selskapet har per dags dato 1200 elektriske kjøretøy i flåten. Nå blir det plass til flere.
Julegaver fra svigermor i Spania
Den røde varebilen med sjåfør Lier i forsetet svinger inn på gårdsplassen til dagens første levering. Jonay Rosales Gonzalez venter spent på julegavene. Det er spesielt en eske med julekaker som har kommet hele den lange veien fra svigermor i Spania han har ventet veldig på. Han kvitterer gladelig ut pakken, mens han tar Liers nye elvarebil i nærmere øyesyn.
– Wow, it`s very cool, nikker han anerkjennende.
Lier hopper inn i sin røde elektriske postbil og kjører mot neste adresse, for det er mange pakker som skal rekke frem til jul.
I Oslo leveres hele 75 000 pakker i uka og et snitt på 15 000 hver eneste dag med varebil. Med 141 biler i drift, og nesten 160 ruter, vil reduksjonen av CO2 utslipp bli betydelig med et elektrisk skifte. Posten opplever også en stor økning av pakker som skal leveres. Det er 60 prosent økning kun på hjemkjøring kveld.
– Vi har gått fra 17 ruter til 52 på det meste, opplyser distriktssjef Lars Espen Veder i Posten.
En stor andel av økningen skyldes et nytt handlemønster. Vi handler på nett, og nettkjøpene våre skal fraktes hjem. Innen utgangen av året vil norske forbrukere handle varer og tjenester på nett for 144 milliarder kroner, og tallet avslører en vekst på 17 prosent fra fjoråret, viser en rapport fra Norsk E-handel.
Her er fordelene for de som velger elvarebil
Urbane leveranser, mer miljøvennlig
Selv om Posten har en nøkkelrolle er det også andre transportaktører som har merket seg et nytt handlemønster og vil bidra til å gjøre urbane leveranser mer miljøvennlige:
– Vi ønsker å bruke transportkapasiteten mer effektivt, og nyttiggjøre ny teknologi på en bærekraftig måte som gir en mer klimavennlig varelevering, forteller Jeanelle Ellingsen Kaste i teknologiselskapet Porterbuddy (Porter AS).
De siste to årene har gründerne bak Porterbuddy, Henrik Gerner Mathisen og Tord Störtebecker, satset på effektivisering av distribusjon av varer. Kongstanken handler om apputivkling og ruteoptimalisering av leveransene i Oslo og store deler av Akershus. Selskapet benytter seg i all hovedsak av elkjøretøy og sykler på sine leveranser, og har store aktører som Jernia, Clas Ohlson, samt motebutikkene Sapatos, Ferner Jacobsen og Villoid på kundelista.
Dette kan Oslo og verdens byer gjøre for å begrense den globale oppvarmingen
– Ved å utnytte eksisterende infrastruktur med teknologi og optimalisering i sanntid gir det færre kilometer på veien og bidrar til et grønnere urbant miljø, forteller Ellingsen Kaste.
Hun mener at moderne handel kan bidra til effektiv ressursbruk og bærekraftig utvikling av byen, dersom man optimaliserer leveransene. Aktøren har et samarbeid med blant annet Oslo Taxi, ulike transportbyråer men også med vanlige folk som vil prøve seg som budbilsjåfører. Disse blir først kvalitetssikret før de får levere varene.
– Klimavennlig transport er en konkurransefordel
Også flere andre i bransjen driver fram mer effektiv og klimavennlig varetransport i Oslo. Blant dem er distribusjonsselskapene DB Schenker og DHL Express, som har har tatt i bruk el-lastesykler. Dønn Grønn har et helelektrisk budbilkonsept, mens Mixmove leverer en sky-basert programvare for logistikk og bidrar til reduserte CO2 utslipp ved økt effektivisering.
At transportleverandører tar klimavennlig varelevering på alvor er veldig positivt og en klar konkurransefordel tror Forbrukerrådet:
– Vi tror ikke at kunder bare er opptatt av å få varer hjem på døren så fort som mulig. Stadig flere opptatte av at varene ikke skal være pakket i unødvendig mye plast og emballasje, og at selskapene som leverer hjem på døren er opptatt at det skal skje på en måte mindre miljøbelastende måte. Det kan bety en konkurransefordel for de som klarer å levere på måter som er bedre for miljøet, sier Guro Birkeland Tangen, senior kommunikasjonrådgiver i Forbrukerrådet.
Fra Oslo til verden
Gjennom det globale initiativet EV100 har Ikea forpliktet seg til ambisiøse klimamål om nullutslippsleveranser innen 2025. Dermed er de blant aktørene som vil gjøre netthandelen grønnere.
– Vi har startet prosessen og målet er å ha utelukkende fossilfrie varebiler for hjemleveranser på plass innen 2025. Dette målet gjelder ikke bare i Norge, men globalt. Vi har allerede startet omstillingen her i Oslo. Derfor håper vi på å være godt i gang innen 2020, forteller Anders Lennartsson, bærekraftsansvarlig hos Ikea.
I dag går nesten nitti prosent av Ikeas handel i Norge via varehusene, mens drøye ti prosent er netthandel. Dette vil endre seg når forholdene blir lagt til rette for mer digital handel tror Lennartsson. Han trekker frem den gode infrastrukturen for elektriske kjøretøy Oslo allerede har som veldig positivt i forhold til det grønne skiftet, og mulighetene for klimavennlig varelevering.
Sparer tid, penger og miljø med el-lastesykkel
– I andre deler av landet er det ikke nødvendigvis elektrisk varelevering som vil være det gunstigste. Hydrogen, biogass og andre typer fornybar energi er noe vi vurderer, forteller han.
For oss handler det heller ikke bare om å minimere klimafotavtrykket. Dette er på mange måter ren business, og noe vi må gjøre for å være konkurransedyktige i framtiden
Anders Lennartsson, IKEA
Et annet hensyn som må tas er volumet av varer møbelgiganten faktisk frakter. Det er tunge saker som skal kjøres fra varelageret og hjem til kunden:
– Utfordringen til Ikea er at vi selger mye kjøkken. De elektriske kjøretøyene som finnes i dag har ikke den kapasiteten vi trenger. Derfor er vi i dialog med flere leverandører for å finne de best egnede bilene, sier Lennartsson, og legger til:
– Men det er ikke slik at vi skal sitte å tvinne tomler til de rette bilene er på plass. Det er mye vi kan gjøre allerede nå, og for oss handler det heller ikke bare om å minimere klimafotavtrykket, sier han ettertrykkelig.
– Dette er på mange måter ren business, og noe vi må gjøre for å være konkurransedyktige i framtiden.