Dette gjør det lettere å holde ruta
Det er tre ting som gjelder for at folk skal velge buss framfor bil: Bussen må gå ofte, være rask og komme når den skal. Bare se på 20-bussen!
Bussjåfør Øivind Kristiansen har jobbet i Unibuss i femten år, og kjenner linje 20 bedre enn de fleste. Han har merket den kraftige økningen i antall kollektivreisende, men forteller at passasjerenes humør likevel bare ser ut til å bli bedre.
– Folk har blitt hyggeligere, spesielt de unge. De drar ut proppen i øra og takker for turen, forteller Kristiansen.
Om det gode humøret skyldes tiltakene for økt fremkommelighet på ruta, er vanskelig å si, men han får stadig skryt for å ha kjørt pent. Det kan trolig ha noe med oppgraderingene å gjøre.
Bussen skal fram!
Hvis veksten i kollektivtrafikken skal fortsette, må de reisende kunne stole på at de kommer fram når de skal ved å velge kollektivt. God fremkommelighet gir bedre punktlighet. Det er både samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk lønnsomt.
Derfor har kommunen og Ruter jobbet sammen i flere år for at busser og trikker skal kommet lettere fram gjennom bygatene. Tiltakene har blant annet vært etablering av kollektivfelt, ruteomlegging, fjerning av gateparkeringsplasser og endring på holdeplasser. Grepene har ført til færre forsinkelser og mer fornøyde passasjerer og sjåfører.
Bedre fremkommelighet er lønnsomt
På 20-bussen er kjøretiden redusert med 50 sekunder (mediantid), bare mellom Marienlyst og Majorstua. I tillegg bruker de vestgående bussene i snitt 20 sekunder mindre på holdeplassen på Majorstua. Hvert sekund spart er også penger spart, både for samfunnet og kollektivtransporten.
– Ett minutts forsinkelse på en bybusslinje koster oss rundt 1,5 million kroner i året i ekstra driftsutgifter, forteller Sarah Malling, fagsjef for fremkommelighet i Ruter.
Når dårlig fremkommelighet fører til forsinkelser blir kollektivtilbudet mindre pålitelig for de reisende. Ifølge Malling kan dette bli utslagsgivende når valget står mellom bil eller buss.
– En forsinkelse betyr tapt tid og fører til stress. Folk frykter at de vil miste overganger, komme for sent på jobb, måtte melde avbud til møter, komme for sent til hentetid i barnehagen eller miste en treningstime, for den del, sier hun.
Kollektivfelt viser at det rett og slett er mer effektivt å sitte på bussen enn å stå i kø med egen privatbil
Fagsjefen forteller at sammenhengende kollektivfelt gir mest forutsigbar reisetid, og er det mest effektive tiltaket.
– Eget kollektivfelt gir garantert fremkommelighet i høytrafikk og sikrer at kollektivtrafikken kommer frem når det er rushtid eller hendelser i trafikken. Kollektivfelt viser at det rett og slett er mer effektivt å sitte på bussen enn å stå i kø med egen privatbil, sier Malling.
Det gjør valget enkelt for de reisende.
Nytt signalsystem skal gi flere avganger og færre forsinkelser
Oversiktlig og trygt med kollektivfelt
Bussjåfør Øivind Kristiansen opplever fortsatt høyt press på flere av holdeplassene, men han er godt fornøyd med at linjen er blitt bedre de siste årene.
– Denne ruta er den greieste å kjøre, sier han og legger til at spesielt rutene som går ned i bygryta er krevende. Det skyldes blant annet dårlige veier og kaotiske kjøreforhold med alle trafikanter i samme felt.
På linje 20 er Kirkeveien spesielt bra, ifølge den erfarne bussjåføren.
– Her har alle hvert sitt felt, mens andre steder kan syklistene legge seg i kollektivfeltene. Jeg blir jo livredd for å kjøre ned noen, sier han. Da gjelder det å ta det med ro.
Flere tiltak kommer
Prosessen med å sette sammen neste tiltakspakke er allerede godt i gang. Sarah Malling i Ruter forteller at de sannsynligvis vil ha endeplassene som fokusområde i denne omgang.
– Vi ser at flere avganger betyr at vi trenger mer plass. Dette samsvarer også med behovet for lading av el-busser på endeholdeplassene, forklarer hun.
Kristiansen på linje 20 har troen på at flere tiltakspakker vil løfte kollektivtilbudet ytterligere.
– Jeg bare håper det blir satt inn flere busser, så vi får plass til alle, legger han til.