Lettere læring med Klimaskolen
Skoleelever streiker for klimaet, og bærekraftig utvikling blir tema i alle skolefag fra 2020. Nå får lærerne en egen nettportal som gjør det enklere å undervise i det viktige temaet.
– Klimaskolen.no vil forenkle jobben med å finne gode opplegg, samtidig som det blir lettere å jobbe tverrfaglig, sier naturfaglærer ved Hallagerbakken skole, William Espen Windsor.
Han er en av fire lærere fra Oslo som har jobbet med nettportalen. Deres rolle har vært å evaluere læringsoppleggene som finnes hos de ulike organisasjonene, på kommunale og statlige sider, og komme med anbefalinger for hva som skal deles via portalen. Nettstedet er et samarbeid mellom Utdanningsetaten og Klimaetaten og en av kommunens storsatsinger i forbindelse med miljøhovedstadsåret. Den er likevel tenkt som en langsiktig satsing i årene som kommer.
Take off for klimapilotene
– Det er kanskje en litt stor drøm, smiler Windsor,
– men jeg håper jo at den blir en modell for en statlig kanal med alle fag og alle tema etter hvert.
Økt klimaengasjement
At det nettopp er klimaressursene som i første omgang samles under én paraply, skyldes blant annet at bærekraftig utvilking skal inn i samtlige fag når den nye læreplanen trer i kraft i 2020.
– Dette er en god måte å forenkle prosessen med å få temaet inn i alle fag, mener Windsor.
Nå håper den klimainteresserte naturfaglæreren at byens skoler vil bruke portalen og oppleggene aktivt, slik at engasjementet og endringsviljen kan spire og gro også i fremtiden.
– På de fem årene jeg har jobbet som naturfagslærer har jeg sett et stadig økende engasjement for klima og miljø, både hos lærere og elever, sier han.
Jobber tverrfaglig
Skolestreikene inspirert av svenske Greta Thunberg viser et stadig økende klimaengasjement hos unge verden over. Samtidig er det behov for å styrke kunnskapen om utfordringene, mener læreren:
– På mitt trinn snakkes det mest om plast i havet og klimaendringene, sier han. Med det nye nettstedet på plass ser han lyst på fremtidens klimaforståelse.
– Portalen kan bidra til at det blir enda enklere å sette sammen opplegg og jobbe tverrfaglig med bærekraftig utvikling, utdyper Windsor. Det å få til det tverrfaglige aspektet er ofte viktig, spesielt når man skal ta for seg store temaer som klima og bærekraft er.
Portalen skal være brukervennlig nok til at lærerne enkelt kan velge innhold tilpasset trinnet og faget de underviser i. De kan også søke direkte etter opplegg tilpasset de kompetansemålene de ønsker å dekke. I tillegg er det mulig å komme med tilbakemeldinger på portalen, slik at den til enhver tid fungerer optimalt for brukerne, nemlig lærerne.
Å ha alt på ett sted vil blant annet effektivisere arbeidet med læreplanen
Ingrid Ekeberg
Klimaskolen gjør arbeidet mer effektivt
Ingrid Ekeberg er kollega med Windsor på Hallagerbakken og underviser i naturfag på 2.trinn. Hun gleder seg til å kunne ta i bruk det nye arbeidsverktøyet.
– Vanligvis finner vi litt her og litt der, og blir fort sittende på hver vår tue og snekre sammen et opplegg selv, sier hun og forteller videre at lærerne er avhengige av å bruke internett i prosessen, ettersom flere av lærebøkene er ti-femten år gamle og dermed utdaterte på en del tema.
– Til nå har jeg blant annet brukt naturfag.no, viten.no og lett etter fagtekster på nett når jeg skal sette sammen opplegg for elevene. Det ligger også mye bra på YouTube, men dessverre er det meste på engelsk, så det funker ikke så bra på 1. og 2. trinn, forteller hun.
Både Ekeberg og Windsor er overbevist om at portalen vil lette arbeidet betraktelig.
– Å ha alt på ett sted vil blant annet effektivisere arbeidet med læreplanen. Det stresser vi jo gjerne mye med, innrømmer Windsor før Ekeberg legger til at hun gleder seg spesielt mye til å kunne søke etter opplegg tilknyttet de ulike kompetansemålene.
– Da blir jo prosessen med å sette sammen opplegg mye enklere, sier hun før klokken ringer inn til dagens siste time.