Dette får de ansatte opp på setet
Hvis den fine sykkelen din ikke står tørt og trygt på jobb, minsker også lysten til å sykle. Renovasjonsetaten er sertifisert som «Sykkelvennlig arbeidsplass», og stadig flere ansatte velger tohjulingen til jobb.
– Å sykle til jobb er en utmerket måte å starte dagen på. Men dersom fasilitetene ikke er på plass blir det mye tyngre å oppfordre folk til å gjøre det. Her har vi dusj og garderobe, skap og trygg innendørs sykkelparkering. Da går selve syklingen veldig greit.
James Matthew Miller bor sentralt i Oslo, jobber i Renovasjonsetaten og er en iherdig helårssyklist som sykler til jobb uansett vær og føreforhold. Og grunnen til at det lar seg gjøre er at han jobber på en sykkelvennlig arbeidsplass som legger til rette for det.
– Spesielt på vinterstid er det viktig å rense kjedet for å ikke ødelegge sykkelen, og det gjør jeg når jeg kommer til jobben.
Her kommer hjemmetjenesten raskere fram med elsykkel
Renovasjonsetaten ble sertifisert som «Sykkelvennlig arbeidsplass» allerede i 2017 samtidig med åtte andre bedrifter, som en del av et pilotprogram. Sertifiseringsordningen, som eies av Syklistenes Landsforening, handler kort og godt om at arbeidsplasser kan få rådgivning om hvordan tilrettelegge best mulig, for deretter bli sertifisert som sykkelvennlige.
Etaten i Haraldrudveien har stadig flere som kommer syklende på jobb. I resepsjonen henger beviset på at det er gjort en rekke sykkelvennlige tiltak: en sølv-blankett med påskriften «Sykkelvennlig arbeidsplass»
Sykkelvennlig arbeidsplass
For å få fart på klimavennlige jobbreiser har kommunen opprettet «Grønn jobbreiseordning». De neste to årene er det satt av 50 millioner kroner som kommunale virksomheter kan søke om støtte fra, for å legge til rette for at flere reiser klimavennlig til jobben.
I forbindelse med «Grønn jobbreiseordning» har Klimaetaten derfor inngått en avtale med Syklistens landsforening (SLF) om sertifiseringsordningen Sykkelvennlig arbeidsplass. Mange ansatte i Oslo kommune reiser allerede miljøvennlig, og nå vil kommunen gå foran ved å tilby gratis sertifisering til alle de kommunale arbeidssteder i miljøhovedstadsåret.
Det betyr at flere kan gjøre som Renovasjonsetaten. Håpet er at ordningen også vil gi en smitteeffekt på resten av arbeidslivet.
– Sykkeltilrettelegging med parkering, garderobe med lås, tørkeskap og sykkelreperasjonsutstyr til låns er ansattgoder mange her setter pris på. Noen tar syklingen seriøst og har proft sykkelutstyr, mens andre går for en litt mindre ambisiøs tilnærming når det gjelder utstyr og treningsutbytte. Det er fint å kunne legge til rette for begge deler. Derfor planlegger vi å resertifisere oss neste år, sier Nina Løyland, sykkelentusiast og sjefsingeniør i Renovasjonsetaten.
Sykkeltilrettelegging med parkering, garderobe med lås, tørkeskap og sykkelreperasjonsutstyr til låns er ansattgoder mange her setter pris på.
Nina Løyland, Renovasjonsetaten
REN tidlig ute
Resertifisering må skje hvert tredje år for å kunne fortsatte å kalle seg en Sykkelvennlig arbeidsplass. SLF kartlegger over 50 indikatorer innen sykkelparkering, garderobefasiliteter, insentiver og ledelse. Sammen med en reisevaneundersøkelse danner det grunnlaget for en rapport som beskriver sykkelforholdene og de gir råd om hvilke ytterligere tiltak arbeidsplassen bør gjøre.
– Spesielt godvær-syklistene har det blitt mange av, forteller Løyland som selv er en helårssyklist. Hun kjører elsykkel fra Bøler hele vinterhalvåret og vanlig sykkel sommerhalvåret.
– Men jeg har ikke byttet over til vanlig sykkel ennå, og kjenner jeg gruer meg litt, ler hun.
En undersøkelse av jobbreisevanene blant de kommunalt ansatte viser at bortimot 70 prosent av reisene gjøres med kollektivtransport, sykkel og gange. 30 prosent oppgir at de kjører bil. Dette er noenlunde likt med resten av arbeidsreisene i Oslo. Vegvesenets siste reisevaneundersøkelse fant at 11 prosent av jobbreisene i Oslo skjer på sykkel.
Sykkelvennlig arbeidsplass: Slik får restauranteieren de ansatte til å sykle til jobb
Det er trafikken som er den største kilden til klimagassutslipp i byen, og ca. halvparten av utslippene skyldes privatbiler.Det er nettopp dette kommunen vil til livs og målet er at innen 2023 skal utslippene halveres, og i 2030 skal reisene til og fra kommunale arbeidsplasser være helt utslippsfrie. Da trengs sykkelvennlige arbeidsplasser.
Her kuttet de parkeringen for ansatte
Langveisfra
Selv om det stort sett dreier seg om kortere strekninger kommer det også ansatte syklende fra andre kommuner:
– Jeg sykler fra Nittedal hver dag. Det er vel ca. 2 mil til kontoret og på sommerstid tar jeg meg gjerne en god omvei hjem via Ytre Enebakk og Lillestrøm, forteller Erik Skoglund Nilsen, som startet med aktiv sykling i 2007.
I år har etaten også fokus på tjenestereiser. Snart blir det elsykler til utlån til ansatte i tjeneste.
– Det tror jeg blir veldig bra! Selv om vi ikke holder til i bykjernen er det flere andre etater som er lett tilgjengelige for oss med sykkel. Spesielt elsykler som er gode å sykle på, sier Løyland entusiastisk.
Du kan sjekke om arbeidsplassen din er sykkelvennlig på Syklistenes nettside, hvor du som virksomhet også kan melde deg på.