Testet flere reisemåter til jobb og fant en ny favoritt

Bilisten Heidi Sinding-Larsen testet alternative reisemåter til jobb. Det ga noen overraskelser som hun tror vil endre hverdagen.

Tekst Lise H. Eide Foto Brian Cliff Olguin

Det er et godt stykke fra strandkanten på Høvik, der Heidi Sinding-Larsen bor, til jobben på Hasle. I snart to år har hun kjørt bil til og fra kontoret nesten daglig. Det har vært behagelig og praktisk, men den siste tiden har bilturene kommet med en viss bismak.

– Datteren min har klimastreiket, sluttet å spise kjøtt og begynt å stille kritiske spørsmål om bilkjøring. Det føles ikke lenger like godt å sette seg bak rattet, og spesielt når jeg sitter i kø får jeg dårlig samvittighet for å spy ut eksos. Jeg har tenkt en god stund på at jeg må teste ut alternative måter å komme meg til jobb på, forteller Sinding-Larsen.

Det er altså ikke det nye bomsystemet som har vært utslagsgivende for at hun nå har gitt bilen en pause. Det til tross for at det er blitt noe dyrere for Sinding-Larsen å bruke bilen til jobb. Tidligere betalte hun bare èn vei – 49,50 kroner fra Høvik til Hasle i rushtiden om morgenen.  Nå må hun betale begge veier, noe som gir en samlet bomkostnad på 89,60 kroner. Det store fokuset på bompenger og hva de er med på å finansiere har gjort henne nysgjerrig. For hvordan står det til med kollektivtransporten egentlig? Og har sykkelveiene blitt bedre?

Foto: Fartein Rudjord. Reisekalkulator Smart reise
Smart reise
Kalkulator: Dette koster det å reise i byen

For å finne ut dette tok Heidi seg en annerledes uke, der hun hver dag testet ulike måter å komme seg til jobb.

Dag 1 – Buss

  • Hva: busslinjene 160 og 60
  • Pris tur-retur: 60,- med månedskort /118,- uten (2 soner hver vei)
  • Tid: 59 minutter per vei

Første dag uten bil har Sinding- Larsen planer om å prøve buss. Etter en ti minutters spasertur er hun fremme ved bussholdeplassen ved Høvik kirke. Her skal hun ta buss 160 til Jernbanetorget, for så å bytte til buss 60, som går frem til Hasle. Fra Hasle er det ytterligere 10 minutters gange til kontoret.

– Bussen var ett minutt forsinket, men det er godkjent. Jernbanetorget var uoversiktlig, og jeg brukte lang tid på å finne riktig buss. Turen tar også litt for lang tid, med mange stopp. Fordelen er at jeg får tid til å slappe av, siden jeg sitter ganske lenge på den første bussen. Jeg klarer imidlertid ikke lese mens bussen kjører, men får i hvert fall spilt Nintendo. Jeg bor litt for nære byen til å kunne ta ekspressbuss, men langt nok til å måtte betale to soner, forteller Sinding-Larsen.

Dag 2 – Tog og t-bane

  • Hva: lokaltog fra Høvik til Nationaltheatret + T-banelinje 5 til Hasle
  • Pris tur-retur: 60,- med månedskort /118,- uten (2 soner hver vei)
  • Tid: 55 minutter hver vei

Toget stopper på Høvik og gir flere muligheter for korrespondanse.

– Jeg synes tog og T-bane er behagelige reisemåter. Her klarer jeg å lese og slappe av. Det går også fort – når det ikke er forsinkelser, vel å merke. Ulempen er at det går for få T-baner og tog, kun fire i timen. Da blir jeg nødt til å forholde meg til rutetabeller og mister spontaniteten. Selv med planlegging blir jeg stående og vente på Nationaltheatret. Hvis jeg sykler til Stabekk sparer jeg penger på å reise en sone mindre og får flere avganger å velge mellom – men det er litt mer tiltak, påpeker Sinding-Larsen.

Fornebubanen vurderer utslippsfri transport og anleggsplass
Smart by
Fornebubanen settes på lavkarbondiett

Dag 3 – Bil

  • Hva: Opel Meriva bensinbil
  • Pris per dag: 206,60 kroner (89,60 kroner gjennom bommen tur/retur med brikke + 75 per dag for parkering + 42 kr i drivstoff og slitasje iht statens takster)
  • Tid: 30 minutter hver vei, inkludert gange fra parkeringshuset
Heidi i bil

– Det føles ikke lenger like godt å sette seg bak rattet, og spesielt når jeg sitter i kø får jeg dårlig samvittighet for å spy ut eksos, innrømmer Heidi.

Sinding-Larsen så aldri for seg at hun skulle bli «en sånn som kjørte bil til og fra jobb». Da hun tidligere jobbet i sentrum var hun vant til både å sykle, løpe og ta kollektivt til kontoret. Problemet kom da jobben flyttet ut til Hasle. Det ble raskest å kjøre, og i en arvet Opel Meriva ble hun sin egen herre. Friheten til å ikke følge noen rutetabell har vært avgjørende for at hun har kjørt så lenge. Også muligheten til å handle på veien, og selvfølgelig – at det ikke har tatt så alt for lang tid.

– Riktignok kan det ta opptil én time, for eksempel på fredags ettermiddag. Ellers beregner jeg rundt 25 minutter. Kø er selvfølgelig irriterende, men da hører jeg på musikk og synger av full hals for å prøve å slå ihjel tiden, sier Sinding-Larsen.

Dag 4 – Elsykkel

  • Hva: elsykkel
  • Pris per tur: gratis
  • Tid: 44 minutter hver vei
Reise til jobb: elsykkel

Lett, raskt og gøy! Heidi fikk umiddelbart sansen for elsykkelen.

For aller første gang tester Sinding-Larsen elsykkel, og begeistringen lar ikke vente på seg.

– Dette var overraskende enkelt og behagelig! Til tross for rød bølge i lyskryssene og våt veibane, brukte jeg ikke mer enn 44 minutter fra dør til dør. Utrolig deilig å få den lille hjelpen opp bakkene fra motoren. Det er lenge siden jeg har syklet på Ring 2, og jeg ble overrasket over hvor mange nye sykkelstier som har kommet til. Det gjør turen mye enklere. Der det er sykkelfelt med to filer blir det også mindre trøbbel. Kirkeveien hadde riktignok noen hull og humper som sikkert bør utbedres.
– Jeg var våt da jeg kom frem, men det var av regn og ikke svette! bekrefter Sinding-Larsen.

Ring 2 ferdig tilrettelagt for syklister
Smart reise
Her kan du sykle byen på tvers

Fleksibel reise til jobb

Sinding-Larsen er ikke i tvil; nå skal hun begynne å spare til elsykkel! Testsykkelen var riktignok lånt, og hun må ut med 25 000 kroner for å skaffe seg en tilsvarende, men det synes hun den er verdt.

– Du kan si det er en dyr sykkel, men en «billig elbil». Jeg tror den kommer til å lønne seg ganske raskt, med mindre det blir noe bombetaling for elsykler i fremtiden?

Sinding-Larsen ser for seg at hun i en travel hverdag kan bruke elsykkelen og arbeidsveien til å trimme. Elmotoren kan enkelt skrus ned eller helt av, og da vil hun få en bra økt på vei hjem til Høvik.

Kvinne med grønn sykkelhjelm ser på sykkelkartet på mobilen
På sykkel
Nye sykkelkart viser vei

– Grunnen til at jeg har kjørt bil, er jo at jeg liker friheten. Jeg kan være spontan, og trenger ikke tenke på rutetider. Det får jeg også med elsykkelen! Og her er jeg enda mer fri, uten fare for kø, slår hun fast.

Sinding-Larsen fikk gode tips fra venner og kolleger til smarte veivalg, og tror turen på sikt kan bli enda raskere. På hjemlige trakter klarte hun også å senke skuldrene og nyte turen.

– Jeg har prøvd å sykle til jobb på vanlig sykkel tidligere, det tok én time, og jeg var helt svett da jeg kom frem. Da er det vanskelig å lage en rutine av det. Elsykkelen er både rask og behagelig, så dette har jeg definitivt tro på kan bli en ny, god vane, bekrefter Heidi Sinding-Larsen.