Her kan du frakte byggevarene hjem uten bil

Hva er din sykkel lastet med? Mulighetene er flerfoldige, svarer næringslivet. Maxbo, Posten, Meny og Øyafestivalen er bare noen av bedriftene som har tatt i bruk el-lastesykkel til varefrakt.

Tekst Andreas Reite Foto Andreas Reite

Å handle i varehus uten bil er vanskelig. Eller er det det? Student Mikkel Arnesen (23) har hverken lappen, bil eller økonomi til å bestille varefrakt hjem.

Frakting av byggemateriale fra Maxbo og hjem til kollektivet viste seg allikevel å gå knirkefritt. Trikset?

El-lastesykkel. 

— Veldig praktisk, sier Arnesen, ulastelig antrukket i solbriller og sykkelhjelm. 

Mikkel Arnesen håper at flere varehus kan følge opp med et lignende uteleietilbud av el-lastesykler.

Materialer til en bokhylle

Han skal til å benytte seg av utleietilbudet til Maxbo Sinsen. Der kan kunder helt gratis låne lastesykler til hjemfrakt av varer.

Arnesen forteller at han lenge har hatt planer om å bygge en bokhylle, men at logistikken har stoppet ved frakt. 

— Det er for tungvint å ta med seg på trikken, og for dyrt å få tilkjørt. Så dette passet meg perfekt!

«Det flotte med lastesykkelen er at vi kan bruke veinettet på en helt annen måte».

Carlos Garcia Jacobsen, logistikkeder Posten Norge

 

Plankestabler på T-banen

Jørgen Rønbeck ved Maxbo Sinsen sier at utleie av el-lastesykler kom som et ønske om å møte kundenes behov. 

— Jeg har sett folk gå ut av butikken med to ti-liters malingspann og tuslet videre til bussen. Det er det samme med plankestabler på T-banen. Det er ikke så enkelt for alle å frakte varene hjem.

Røbech har fått mange henvendelser fra folk som lurer på hvor el-lastesyklene er fra.

Rønbeck ønsker å nå studentene i området, men presiserer at sykkelen er gratis å låne for alle. 

— Vi ser det er flere og flere i byen som bytter ut bilen av miljøhensyn, og da ønsker vi å tilpasse oss. 

Han understreker at syklene ikke kan erstatte all varefrakt, men vil være tilstrekkelig for de fleste private kjøp. Kargosyklene er el-drevne og passer til frakt opp mot mot 150 kilo.

— Vi synes det er utrolig bra å tilby en grønn måte å frakte varer på, legger Rønbeck til.

Har du lyst til å prøvekjøre en lastesykkel?

Under Mobilitetsuka i Oslo har du sjansen.

Besøk Lastesykkelfest på Rådhusplassen 30. og 31. august.

Sjekk programmet her!

Sparer tid og penger på el-lastesykler

Carlos Garcia Jacobsen har jobbet i Posten i hele sitt voksne liv. Nå er han transportleder for Bring i Oslo sentrum, men for 40 år siden jobbet han som postbud.

— Den gangen startet vi med å røyklegge sentrum. Vi hadde store lastebiler som gikk på diesel, ler han.

Nå foregår mye av postlevering i sentrum med lastesykler. Overgangen har ført til at posten ikke bare reduserer det fossile avtrykket – de sparer også tid og penger. 

Carlos Jacobsen har tilbrakt hele sitt voksne liv i Posten. Han forteller at lastesykler ikke bare er bra for miljøet – det er også noe de sparer penger på. (FOTO: POSTEN/BRING)

— Det flotte med lastesykkelen er at vi kan bruke veinettet på en helt annen måte. Vi har byttet ut alle små leveringer og plassert de på syklene. De er mye mer fleksible. På den måten har vi fjernet en hel varebil. 

Smarte folk
Sparer tid, penger og miljø med el-lastesykkel

Planen til Posten er å bytte ut hele bilparken i sentrum med elektriske varebiler og utslippsfrie kjøretøy. Dette er et ledd i å bli en nullutslippsbedrift innen 2025. 

— El-lastesykler er fremtiden for varetransport i store byer, runder Jacobsen av. 

City Changer Cargo Bike

  • Oslo kommune deltar i det internasjonale lastesykkelprosjektet City Changer Cargo Bike. Der samarbeider land med hverandre for å legge til rette for og promotere lastesykkelbruk.
  • Målet er at det skal bli enklere og gunstigere å benytte seg av lastesykler i urbane strøk, både for bedrifter og privatpersoner.
  • Oslo er blant de ledende byene i Europa på lastesykler.
  • Blant tiltakene er en tilskuddsordning til kjøp av elektriske lastesykler for bedrifter.

Miljøvennlig festival

I sommer feiret Øyafestivalen sitt 20-års jubileum. Musikkfestivalen i starten av august er en av verdens mest miljøvennlige: De har vært aggregatfrie siden 2009, har lagt egen infrastruktur i bakken og all strøm kommer fra vindkraft. 

Øyafestivalen bruker el-lastesykler

Torkel Lie bruker blant annet el-lastesykkel til å frakte søppel.

I år hadde de også fossilfri anleggsplass. Det innebar elektriske anleggsmaskiner der det var mulig, og maskiner som gikk på biodiesesel der det ikke fantes elektriske modeller. Også lastesykkelparken ble rustet opp.

— Det er spennende å se hvor mye el-lastesykler kan erstatte bil, forteller sponsorsjef Cathrine Røsseland og ansvarlig for Natur og Ungdom, Torkel Lie.

Øyafestiivalen bruker el-lastesykler

Øyafestivalen er blant verdens mest miljøvennlige musikkfestivaler.

De forteller at de trenger et fremkomstmiddel som er fleksibelt, men som også kan frakte en del.

— Slik sett er el-lastesykler helt ideelt. Det er utrolig enkelt for eksempel å kvitte seg med søppel.

— Kunne kjøpt TV

Rønbeck ved Maxbo Sinsen ser ikke bort fra at el-lastesykler kommer til å prege varefrakt enda mer i fremtiden. De har allerede fått flere henvendelser om hvor de har skaffet sine. 

Maxbo satser på el-lastesykler

Byggebransjen er naturligvis veldig bilorientert, men mye er i ferd med å endre seg også der. Til høsten kommer helt nye el-varebiler, skreddersydd etter behovene til håndverkere, forteller Røbech.

— Jeg kunne fint dratt til Elkjøp og kjøpt en TV på en slik el-lastesykkel. Og om du bor i sentrum har du alt du trenger rundt deg i sykkelavstand, påstår han.

Etterlyser bredere tilbud av varefrakt

Arnesen er fremme i kollektivet på Storo. Sykkelturen tok ham knappe ti minutter. En lenger sykkeltur gjennom byen ville heller ikke vært noe problem. Nå gjenstår det bare å levere tilbake sykkelen før hyllesnekringen kan settes i gang. 

— Veldig greit at det er el-sykkel. Så får man litt hjelp i oppoverbakkene, legger han til. 

Samtidig etterlyser han lignende tilbud fra andre varehus. IKEA kunne vært bra, i hvert fall med tanke på studenter, nevner Arnesen. 

— På lang sikt kunne man kanskje til og med hatt kjøpesentre og matbutikker tilrettelagt for el-lastesykler?

el-lastesykler

— Vi er alle nødt til å begynne med grønnere valg, avslutter Arnesen. Små grep som å benytte seg av lastesykkel fremfor bil av varefrakt er en god måte å gjøre en liten innsats på.

Juleposten skal frem - nå på El!
Smarte folk
Kaker fra svigermor levert eksosfritt på døra