Sparer penger på grønn elvarebil
Det er ikke bare klimaet som tjener på at varebilene i Oslo blir elektriske. Gode støtteordninger til kjøp av en rekke ulike modeller av elvarebil gjør det både lønnsomt og enkelt å kjøre fossilfritt. Vi viser deg de økonomiske fordelene for elvarebiler og hvordan du kan søke om tilskudd!
Alexandra Aune ruller nærmest lydløst inn på parkeringsplassen i en knallgrønn varebil. På genseren har hun en grønn klode som signaliserer at hun kommer fra transportfirmaet Dønn Grønn. Nå skal Aune levere elektrovarer til en byggeplass – på en klimavennlig måte.
– Det er veldig fint å kjøre elektrisk! Jeg føler jeg gjør noe bra for byen, sier hun og smiler stolt.
Aune var den første sjåføren Dønn Grønn ansatte for to år siden. Det var da Transport-Formidlingen SA etablerte sitt varemerke, bl.a. som et resultat av økte bompenger for bensin- og dieselbiler. Aune ble ansatt gjennom Pøbelprosjektet.
– Det er masse å gjøre. Det kan virker som det er stadig flere som ønsker å bestille bud med grønne biler, slår hun fast.
Nye støtteordninger for elvarebiler
Aune var ganske alene om å kjøre elektrisk nyttekjøretøy da hun begynte som sjåfør, men nå merker hun at det blir stadig flere som henne. Og det er ikke så rart, for støttetiltak har gjort det enklere og mer lønnsomt for bransjen å ta grønne valg.
I 2019 opprettet Enova en støtteordning for nettopp elektriske varebiler, og det på toppen av avgiftsfritaket vi har fra før. I tillegg innføres det fritak for bompenger for lette elektriske varebiler fra 1.januar 2021, men for å få fritak må du ha gyldig AutoPASS-avtale og brikke.
Fred Magne Skillebæk fra elbil24.no er overbevist om at pris er et godt virkemiddel for å gjøre nyttetransporten grønn, noe som er et nødvendig tiltak for at Oslo innen 2030 skal nå målene om reduserte klimagassutslipp med 95 prosent.
Enkelheten med elbiler må erfares
Fred Magne Skillebæk
– Det aller største hinderet sitter i hodet på kundene, for enkelheten med elbiler må erfares før man tør stole på rekkevidder som i utgangspunktet kan høres lav ut. Når brukerne lærer seg lademønster som passer til bruksmønsteret, så er dette sjelden et problem. Jeg tror også næringssjåfører vil sette pris på enkelheten rundt elbiler, sier han.
Disse elvarebilene kan du kjøpe nå
Ladeangst
Hos Dønn Grønn har nye varebiler med bedre kapasitet kurert de fleste sjåførene for rekkeviddeangst. Kun én gang har de opplevd at en sjåfør har gått tom for strøm. Nå er det ladeangsten som har overtatt.
– Jeg har opplevd å stå opptil en halvtime i kø før jeg kan begynne å lade. Det kan være litt stressende når man har mye å gjøre, men jeg prøver å bruke ladepausene godt, til å slappe av, spise mat og høre på musikk, forteller Aune.
Hun er spent på hvordan vinteren blir, for det er gjerne da ladekøene er lengst. Kommunens klimabudsjett har tiltak som vil hjelpe, ikke minst at håndverkere og andre næringsdrivende som velger elektrisk blir belønnet med egne ladepunkter, parkeringsplasser og vareleveringslommer. I tillegg kommer Oslo kommune med egen tilskuddsordning for hurtiglader til elvarebil. Ordningen retter seg mot eiere og brukere av elektriske varebiler og tilknyttede tjenester og skal gå til etablering av ladere med effekt på minimum 50 kW.
Nå får drosjesjåfører og håndverkere støtte til å lade hjemme
Tidligere har utvalget av elektriske varebiler vært begrenset, men det er i ferd med å endre seg. 16 prosent av alle nyregistrerte varebiler i Oslo var elektriske i 2019. De åtte første dagene etter at Enova åpnet sin tilskuddsordning ga de støtte til kjøp av hele 2246 elvarebiler på landsbasis, skriver Dagens Næringsliv. Det er flere enn det ble solgt i Norge i hele fjor.
– Alle bilprodusentene som er store innenfor varebiler, ser elektriske varebiler som en kommende løsning. Trendene er i første omgang at vi får elektriske versjoner av kjente modeller, men etterhvert vil vi også få se biler som er laget som elbiler fra bunnen av, sier redaksjonssjef Skillebæk.
Han tror de grønne sonene som opprettes i de store byene, også i land utenfor Norge, er den viktigste årsaken til dette.
– Enkelte steder er diesel helt forbudt. Dette legger press på de som driver med nyttekjøring og varelevering, slik at også dette markedet må omstille seg. Bilbransjen er også nødt til å følge disse trendene, og ser derfor muligheter i varebilmarkedet, fortsetter han.
Sjekk denne oversikten over de elektriske varebilene som er i salg.
Lønnsom, grønn varetransport
Transport-Formidlingen ble i 2018 kåret til Årets Miljøfyrtårn for små og mellomstore bedrifter. Per i dag har de 13 grønne elvarebiler i Oslo, og nå utvides driften til Bergen.
– Det har vært en eventyrlig reise! Forespørselen bare øker, og kundene etterspør mer klimavennlig frakt. For mange gir det fordeler i anbudsprosesser, andre har interne krav de skal oppfylle. Nå er målet, som en av Norges største transportsentraler, å kunne få inn store deler av våre 350 lastebiler i varemerket Dønn Grønn når disse kan elektrifiseres, forteller salgs- og markedssjef Tore Alm stolt.
Han har sett hvordan den ene sjåføren etter den andre blir «el-hoder» som bruker mye tid på å diskutere optimale ladefrekvenser og kjøreruter basert på ladestasjonene.
At det også lønner seg økonomisk, er det ingen tvil om. Grønn nyttetransport er et satsningsområde i kommunens klimabudsjett, og fordelene er mange.
Her er de økonomiske fordelene for elvarebiler:
-
Momsfritak
Elvarebiler har som andre nullutslippsbiler ingen avgifter ved kjøp. Fra 2001 har de vært fritatt for merverdiavgift/moms. Dette gjelder også tilleggsutstyr som kjøpes sammen med bilen, men ikke ladeboks. Dersom man kjøper en bensin- eller dieselbil er merverdisatsen 25 prosent.
-
Billigere bompassering – snart gratis
Fra 1. juni 2019 ble det innført en lavere bomsats for nullutslippsbiler. Elbiler og elvarebiler betaler det samme, men det er bare i en periode. Fra 1. januar 2021 skal lette elvarebiler med totalvekt til og med 3.500 kg slippe helt å betale, så lenge man har AutoPASS-avtale og brikke.
Sjekk takstene her!
-
Klimarabatt på kjøpet
Støtteordning fra Enova gir investeringsstøtte rettet mot bedriftsmarkedet ved kjøp av elektriske varebiler. For å få støtte må kjøretøyet være en hel-elektrisk varebil klasse 2 med tillatt totalvekt under 4.250 kilo, og den gjelder kun ved førstegangsregistering av bilen. Tilbudet har faste støttesatser basert på bilmodell. Maksimalt tilskudd per bil er inntil 50 000 kroner avhengig av hvilken bilmodell du kjøper.
- I tillegg støtter Enova kjøp av selve laderen til elvarebilen med 5000 kroner.
- Støtten inngår i Nullutslippsfondet som ble lansert tidligere i sommer.
-
Søk her for tilskudd til ladeinfrastruktur for elvarebiler i bedrifter.
Støtten fra Klima- og Energifondet i Oslo kommune utgjør maksimalt 30 prosent av godkjente kostnader, oppad begrenset til 15 000 kroner per muliggjorte ladepunkt. Hver bedrift kan få tilskudd til å muliggjøre maksimalt 10 ladepunkter.
-
Søk her for tilskudd til etablering av hurtiglader elvarebil
Oslo kommune gir støtte til etablering av ladere med effekt på minimum 50 kW. Tilskuddsordningen retter seg mot eiere og brukere av elektriske varebiler og tilknyttede tjenester. Støttesatsen legges til 50 prosent av godkjente kostnader, oppad begrenset til 1 mill. kroner.
I tillegg skal det tilrettelegges med;
– egne laste- og losselommer for elektriske varebiler.
– 100 nye egne ladestasjoner og nye arealer innenfor Bilfritt byliv-området som skal øremerkes varelevering for nullutslippskjøretøy.
Kilde: elbil.no, bilnorge.no /Opplysningsrådet for Veitrafikk, yrkesbil.no
Denne artikkelen ble oppdatert i desember, 2020