Elektrisk jobbreise på brett
Svend Erling Arentz reiste tidligere til jobb med bil, men fant ut at det var mye morsommere å pendle på elektrisk skateboard. Han er en av stadig flere som velger klimavennlig til jobb.
– Det er kjempegøy! Jeg får litt mer ut av turen. Det blir som å skate nedoverbakke oppover, sier Svend Erling Arentz om sin jobbreise.
På Skøyen i Oslo gjør han seg klar til hjemreise etter nok en dag på jobb. Arentz selger reservedeler til biler på Bilia, men når hjemturen nærmer seg, er det et helt annet transportmiddel han går for. Da tar Sandvika-mannen frem sitt elektriske brett og gjør seg klar til å «stå hjem».
– Jeg har jo lang erfaring på longboard og skateboard, men tidligere tok jeg det med på bussen til en egnet plass for å skate. Da brettene kom med elektrisk motor ble det plutselig mulig å bruke det som transportmiddel også, forteller han.
Det elektriske skateboardet føyer seg inn i rekken av teknisk selvbalanserende kjøretøy som Arentz har testet ut. Han har vært innom både hoverboard, Segway og enhjuling, men det er el-skateboardet han liker best.
Maksfart på 20
Og det er ingen liten distanse han tilbakelegger på sitt elektriske kjøretøy. Arentz, som bor i Sandvika, har cirka en mil med både oppover- og nedoverbakker til jobb. For mest mulig sikker jobbreise, har han valgt en hyggelig rute som tar noe lenger tid enn om han skulle kjørt i veibanen.
– Jeg blir passert av de raskeste syklene, men passerer «bysykler med kurv» og god tid. Maksfarten er uansett 20 kilometer i timen, legger han til.
Det er en fjernkontroll i hånda som gjør det mulig å gasse og bremse. Likevel kan han bli sliten av jobbreisene, for det er lenge å stå statisk.
– Leggene får mye bank, og lårene til dels. Jeg må dessuten følge mer med på veien enn om jeg for eksempel sykler. Det skal ikke mye steiner i veibanen til før det går ut over kjøringen, presiserer den tidligere skateren.
Sparer penger på jobbreise
Det er kanskje ikke for alle, dette elektriske skateboardet, og Arentz anbefaler å teste ut vanlig brett før man trår opp på et elektrisk. Likevel er el-brettet et godt eksempel på de mange mulighetene som finnes for å reise smart – og klimavennlig. Det gjelder bare å komme på det.
– Uansett hva man reiser med, er det viktigste å ta hensyn. Heldigvis skjønner de fleste at man må øve før man kan reise med et el-skateboard, men sannheten er at det burde flere gjøre også før de bruker for eksempel en el-sparkesykkel, mener han.
På elektriske hjul i svingene
Hjelm er en selvfølge for Arentz, og lys foran og bak på brettet gjør ham synlig i trafikken. Ofte reiser han med en sekk på ryggen, og noe særlig mer bagasje enn det er nok ikke brettet egnet for.
– Jeg har en bil, og brukte den tidligere til jobb. Nå er den ikke så mye i bruk lenger, og det merkes godt på økonomien, bekrefte Arentz som slipper både bom- og bensinutgifter på sin jobbreise.
Arentz bidrar også på denne måten til å redusere CO2-utslippene i Oslo, der jobbreiser grovt estimert står for om lag 80 000 tonn CO2-ekvivalenter hvert år. Hvis byen skal nå sitt mål om å redusere klimagassutslippene med 95 prosent innen 2030, må veitrafikken praktisk talt bli utslippsfri på få år.
Da det er godt å vite at mulighetene er mange – og morsomme!
– Frisk luft, litt trim og skating – jeg kunne ikke tenke meg en bedre måte å reise på, bekrefter Arentz.
Gode reiseideer mottas med takk!
Slik kan du reise i Oslo
-
Kollektivt
Buss, t-bane, båt og trikk – kollektivtrafikknettet har blitt styrket over tid, og stadig flere reiser kollektivt i Oslo. Økningen i antall påstigninger i Ruters område var på 4,2 prosent fra 2017 til 2018, og det har blitt gjennomført flere tilbudsforbedringer i kollektivtrafikken de siste årene.
Ruter har som mål å gjøre all kollektivtransport utslippsfri i 2028.
-
Gå / løpe
En gjennomsnittlig kontorarbeider går cirka 4-5000 skritt per dag. Ved moderat gange vil du gå rundt 6000 skritt per time. Alt over 8000 skritt gjør deg aktiv og 10 000 skritt om dagen er for mange blitt et mål. Hvis du er så heldig å ha jobb innenfor gåavstand er det mye «gratis» mosjon å hente. Har arbeidsplassen tilrettelagt for aktivitet med garderobe og dusj? Da er muligheten også til stede for å løpe eller jogge til jobb.
-
Sykle
Oslo kommune jobber systematisk med å bedre og utvide sykkelveinettet, og har som mål at Oslo skal bli en sykkelby for alle. Det er allerede over 200 km med sykkelveinett i kommunen, og i år planlegger kommunen å tilrettelegge for sykling på 26 nye kilometer. Vinterstid blir 80 kilometer med sykkelfelt og sykkelveier i brøytet og feiet ekstra godt. Det er altså ingen grunn til å sette bort sykkelen!
-
Elektrisk
Elbiler har for alvor inntatt byen, men det finnes også mindre elektriske kjøretøy som kan gjøre jobbreisen både rask og morsom – helt uten parkeringsutfordringer. Airwheel, ClassyWalk, Segway og andre el-kjøretøy defineres som «sykkel». Dette gjelder både kjøretøy med og uten selvbalanserende teknologi.
Det er ingen alderskrav for bruk av små elektriske kjøretøy, og du kan bruke kjøretøyene på de samme områdene som vanlige sykler. Det er heller ikke krav om å registrere kjøretøyet eller tegne ansvarsforsikring på det.
-
Kombinasjoner for beste jobbreise
Hva er egentlig raskeste vei fra A til B? Og hvor mange ulike transportmidler involverer det?
Ofte blir raskeste ruten en kombinasjon av gange, sykkel eller andre små elektriske transportmidler med kollektivtransport.
Husk at det er gratis å reise med små barnesykler, sammenslåtte sykler, små sparkesykler som enkelt kan tas under armen og spesialsykler for personer med nedsatt funksjonsevne på alle Ruters transportmidler.
På t-banen er sykkel gratis når du reiser utenom rushtid, i helgene og på offentlige fridager og helligdager så lenge det er plass. Rushtiden er fra mandag til fredag kl. 07:00–09:00 og 15:00–18:00, og da betaler du barnepris for sykkelen.
-
Finn på noe nytt!
Hoppestokk, rulleskøyter eller sparkstøtting? Bare fantasien setter grenser for hvordan man kan komme seg til jobb!
Oslo kommune har en tilskuddsordning hvor private bedrifter kan søke støtte til tiltak som fremmer klimavennlige jobb- og tjenestereiser. Ordningen er rettet mot originale og innovative prosjekter som fører til klimavennlige endringer i reisevaner knyttet til arbeidsplassene.