Kjøpe brukt elbil? Dette må du se etter!
Vurderer du å kjøpe en elbil, men synes ny blir for dyr? Det finnes mange brukte elbiler til salgs nå.
Men, hva skal man egentlig se etter hvis man kjøper en brukt elbil? Og er det trygt å kjøpe brukt elbil?
– Ja!
Svaret kommer kontant fra Ståle Frydenlund, testbilansvarlig i Elbilforeningen.
Brukt elbil behøver ikke bety ladeangst, ifølge Frydenlund:
– Batteripakkene i elbilene har jevnt over vist seg å prestere veldig godt. Nå har vi etterhvert erfaring fra en stor elbilflåte i Norge som i tillegg har kjørt langt. Vi ser at batteripakken holder stand og at de overlever lenge, sier Frydenlund fra førersetet på en Citroen C-Zero 2015-modell.
Det er en typisk urban, liten elbil som nå ligger ute til salgs nå. For de som leter i bruktmarkedet er det mye å velge mellom.
Selv om brukt elbil er et trygt alternativ, er det noe du må være obs på:
Sjekk garantien!
De beste batteribetingelsene får du på elbiler som er nysolgt i Norge.
Hvis bilen ble førstegangsregistrert i Norge, er det norske garantibetingelser som gjelder. Er bilen førstegangsregistrert i et annet land, gjelder det det landets betingelser. Disse er som regel dårligere enn de norske.
Det første du må gjøre er å sjekke hvor lang garantitid som er igjen på batteriet på elbilen. Garantien på batteriet er som oftest lengre enn garantien på selve bilen. Som regel er du garantert batterikapasitet ned til 70 prosent av ny tilstand. Normen i dag er 8 år/160.000 km (det som inntreffer først).
Sjekk batteripakken under bilen!
Batteripakken skal ikke ha synlige skader på undersiden. Det betyr at du må regne med å få litt skitt på buksa – så ned på knærne og titt under bilen!
Dersom batterikassen har synlige skader, kan det bety at moduler inne i batteriet har fått skader som kan få konsekvenser senere. Det kan resultere i en dyr reparasjon, noe du helst vil unngå.
Sjekk helsa til batteriet!
Det er lurt å sjekke kapasiteten til batteriet. Det kan gjøres med en diagnose for å se hvor mye kapasitet batteriet har igjen.
Dette kan gjøres på et verksted før eierskiftet.
En slik diagnose kan avdekke svakheter i celler i enkeltmoduler. Disse kan vanligvis byttes ut enkeltvis på nyere biler.
Oslofolk bygger elbilladere i rekordfart
Sjekk ladeutstyret!
Gå grundig gjennom ladeutstyret til elbilen, slik at den ikke har synlige skader på ladekabler og ladekontakten i bilen.
Hvis ladekabelen har blitt slengt rundt, kan den ha skader i kontakten eller koblingen. Se etter at det ikke er skader på selve kontakten.
Ikke glem lademulighetene!
På MotorForum på Risløkka opplever de stor pågang fra kunder som er interessert i brukte elbiler.
– Batterikapasitet og kjørelengde er viktigst for de fleste, sier Stein Sunde, bruktbilsjef på MotorForum.
Men en ting opplever Sunde ofte at kundene ikke har tenkt på.
– Mange tenker ikke over om de kan lade hjemme i borettslaget der de bor. De har kanskje sett en nabo med elbil og tar for gitt at det går, sier Sunde.
Sunde ber dem kontakte styret for å få en bekreftelse på at det faktisk er lademuligheter i borettslaget før de kjøper elbil. Hvis ikke kan borettslaget søke om støtte til ladeinfrastruktur fra Oslo kommune.
Det er noe av det Sande trekker som en viktig forutsetning for å kjøpe en elbil.
– Kan du ikke lade hjemme, blir det vanskelig å ha en elbil, sier Sunde.
Fortsatt usikker på om brukt elbil er tingen? Bare husk å sjekke at bilen har vært gjennom service og fått sjekket batterikapasiteten, så er du trygg.