Enkelt med elsykkel – hele året
– Jeg er ekstremt lite vikingaktig og liker ikke å kle meg ut for å sykle, men har plukket opp noen nyttige tips underveis, smiler Kari Anne Solfjeld Eid. Nå er fembarnsmoren klar for sin tredje sykkelvinter i Oslo.
Det er skarpt i lufta. Veiene er sleipe av regnvann og vått høstløv. Klokka kryper mot fire og bilkøen glir sakte oppover E6. Kari Anne kommer susende opp Strømsveien og parkerer sin knallgule elsykkel på utsiden av barnehagen til yngstedatteren Barbro (4). Den lange regnponsjoen ligger godt over bena og en oransje lue lyser opp en ellers grå oktoberdag.
– De kaldeste dagene er ikke de verste dagene å sykle. Slaps og sludd er en større utfordring enn kulde og tørr snø. Men det er alltid deilig når man først kommer seg ut, sier hun.
– Overraskende lite kjipt
Kari Anne er vokst opp på Romerike og tok billappen så fort hun fylte 18. Hun har hatt flere biler i tiden hun har bodd i Oslo, men endret kurs da hun og mannen flyttet til Gamlebyen for noen år siden. På grunn av gateparkering, hverdagsstress og kostnadene bilen førte med seg, bestemte de seg for å gi sykkelen en sjanse.
– Det beste var forutsigbarheten. Du vet hvor lang tid det tar å sykle og trenger ikke stampe i trafikken eller ta høyde for forsinkelser i kollektiven, sier hun.
Slik sykler du trygt hele vinteren
Etter kort tid gikk paret til innkjøp av elsykkel nummer to. Nå sykler Kari Anne longtailsykkel med plass til to bakpå, mens mannen sykler
lastesykkel med plass til både barn og varer i.
– Da vinteren kom sa mannen min «jeg orker ikke å ikke sykle. Vi må legge om til vinterdekk», forteller Kari Anne, som gikk med på å teste vintersykling en sesong.
Bedre logistikk
Selv om hverken Kari Anne eller Frode er noen store sportssyklister, har entusiasmen blitt såpass stor at Kari Anne har engasjert seg i Syklistenes Landsforening. De jobber for bedre tilrettelegging for sykling i byen, men Kari Anne understreker at hun ikke er noen utpreget motstander av bil.
– Det er ikke noen konkurranse om å være tøffest, og det må være lov å velge komfort. Det er ingen som straffer meg om jeg tar bussen en uke i januar. Når sykkel vinner er det fordi det er mest forutsigbart og effektivt, selv på vinterføre, ikke bare fordi jeg elsker å få snø i fjeset, slår hun fast.
I indre by der familien bor, er sykkelen det foretrukne fremkomstmiddelet. Eldstedatteren Isabele (19) har nylig flyttet ut og klarer seg selv, mens Moa (12) og Victoria (13) sykler en del selv og blir syklet til håndballtrening, reguleringstannlegen og slike ting. Ragnar (6) har nylig begynt på skolen og sykles dit, mens minsten Barbro hentes og leveres i barnehagen.
– I dag har jeg syklet fra gamlebyen til Vulkan, vært på jobb i sentrum, opp en tur til Holtet og videre for å hente i barnehagen her på Vålerenga, sier hun. En strekning som kunne vært av det heftige slaget med vanlig sykkel. Men Kari Anne har ingen planer om å slite seg ut på hverdagslogistikk.
– Med motor på sykkelen kommer du deg kjapt rundt uten å bli svett og guffen, sier hun.
Enkelheten viktigst
Kari Anne sykler gjerne i både skjørt og kjole. For regntunge dager som denne, er den lange regnponsjoen redningen.
– Denne har jeg faktisk bestilt på nett fra en nederlandsk butikk, forteller hun og viser frem den smarte åpningen på siden, som gjør det enkelt å komme til lommer eller veske.
Enkeltheten står hele tiden i fokus, men hva med barna? Er de fornøyde med å sykles hit og dit i all slags vær?
– Ja! Roper Barbro mens hun spretter ivrig rundt i barnehagens sofa.
Med rett dekk blir vintersykling lett
Kari Anne forteller at barna ikke er vant til annet, og at bilen har blitt litt eksotisk – spesielt for de yngste.
– I tillegg er det lettere å være spontan, og stikke innom en lekeplass eller venner på veien hjem, sier hun før hun legger til at hun ikke føler hun ofrer noe ved å velge sykkel som fremkomstmiddel.
– Det er bare utrolig enkelt og perfekt i byen, avslutter hun før hun hjelper minstedattera inn i parkdressen og farter ned Vålerenga mot leiligheten i Gamlebyen.