Her kan du bytte sykkel til en som passer bedre

Er ungen vokst fra sykkelen sin? Stikk innom Baran og bytt til en større!

Tekst Julie Messel Foto Julie Messel

Prosjektet Sykkelswap på Dælenenga sørger for at alle barn kan bytte inn sykkelen sin inn i en som passer bedre.

– Man trenger jo ikke kjøpe nytt hver gang noe er for lite. Noen ganger kan man rett og slett bytte det bort i noe som passer, sier Agata Goljan. Hun er daglig leder på sykkelverkstedet som bærer navnet D20.

Her fikser mekanikere sykler på samlebånd. Naboer og andre forbisyklende kan få hjelp til overhaling og reparasjon– og nå altså sykkelbytte.

To unge sykkelreperatører
På sykkel
De fikser sykkelen din gratis

Bytte sykkel og spare ressurser

– Vi håper at barn i området skal benytte seg av tilbudet. Det er et slags vinn-vinn opplegg. Det er sosialt – for du kan kjøpe kaffe mens ungen prøver og du kan altså slippe å bidra til klimagassutslipp gjennom produksjon av enda en ny sykkel, sier Thomas Bergøy Johansen.

Han er prosjektleder i NAV Grünerløkka, som eier prosjektet.

På D20 kan barn bytte sykkel til en som passer bedre

Thomas Bergøy Johansen og Baran Rashid

Brukte sykler kan generelt kjøpes på Finn.no eller på loppemarkeder over hele byen, men man vet ikke alltid hva slags stand syklene er i. Virker bremsene som de skal? Hvorfor hopper kjedet hele tiden av? Setet har visst rustet fast… og hvordan i all verden skal man få fraktet den til et verksted? Det er ofte tungvint om de ikke er god nok stand til å bli syklet dit.

– Kom og bytt i stedet, sier folka i D20.

Trenger du hjelp til å skifte sykkeldekk? Har du lyst til å lære hvordan du fikser på sykkelen? Møt opp på Nabolagsmekk hos D20 lørdag 30. november, kl 11-14!

Fra fotografering til sykkelmekk

Midt i lokalet står Baran Rashid. Han kom til Norges fra Syria, for fire år siden. Han har gått på introduksjonsprogrammet, lærer norsk og jobber deltid på D20.

Baran er egentlig fotograf, men borgerkrigen i Syria førte til at han måtte flykte. Fotostudioet i hjembyen ligger i ruiner. Nå drømmer han om utdanning som gir sikkert arbeid i Norge.

– Jeg bor tvers over gaten og ser bydelens barnefamilier hver dag. Jeg er stolt over å være med på å legge til rette for sykling i byen – og at barn lærer å sykle!

Baran har fått opplæring som sykkelreparatør hos D20 , og arbeider nå med å fikse syklene i nabolaget.

 

Ikke alle har råd til ny sykkel

I høst lanserte byrådet en egen strategi for bærekraftig og redusert forbruk. Den skal behandles i bystyret. Strategien legger opp til at det skal bli lettere å dele, bytte, ombruke og reparere varer i Oslo. Det skal kommunen sørge for sammen med næringslivet, organisasjoner og privatpersoner.

Strategien for framtidens forbruk

Dette vil  Oslo kommune gjøre:

  • Bidra til et lavere faktisk forbruk av materielle ressurser gjennom ulike støtteordninger.
  • Stimulere til opplevelser og tjenester framfor å eie materielle gjenstander.
  • Tilrettelegge for lokale initiativ for forbruksreduksjon.
  • Stimulere til deling og resirkulering for å oppnå forbruksendring.

– Sykkelswap handler om å tilby sykkel til en gruppe som ikke nødvendigvis har anledning til å gå til innkjøp av ny sykkel. Særlig bærekraftig er jo nykjøp heller ikke, sier Kristoffer Dybvik. Han er også prosjektleder i bydel Grünerløkka, og har erfaring som sykkelmekaniker selv.

D20 ligger strategisk plassert i Dælenenggata 20. Her er mange kommunale boliger på den ene siden av gata, og Rodeløkkas kanskje mer kjøpesterke grupper på den andre siden av gata.

– Det gjør beliggenheten vår ganske unik for møter på tvers av befolkningen– noe vi gjerne bidrar til, sier Thomas.

Tjue sykkeltråkk lenger bort i gata ligger dessuten Carl Berners plass.

– Håpet er at mange skal oppdage oss når våren kommer!

I utgangspunktet er ikke november den mest blomstrende sykkelmåneden. Likevel, med milde vintre, mindre snø på Østlandet og høye ambisjoner om mer sykkelvei i Oslo, skal du ikke se bort i fra at det blir mer sykling for mange i årene som kommer.