Slik påvirker bomtakstene bilparken
Trafikantbetalingssystemet kan bli et enda mer effektivt virkemiddel for å nå klimamålene i persontrafikken. Det viser en ny rapport utarbeidet av Norconsult på oppdrag fra Klimaetaten.
En gradvis økning av prisforskjellen mellom fossildrevne og utslippsfrie lette kjøretøy, til differansen er 100 kroner i 2030, vil bringe Oslo betydelig nærmere klimamålet.
Trafikantbetalingssystemet kan bli et enda mer effektivt klimavirkemiddel. Økt prisdifferanse mellom el- og fossilbiler gir raskere innfasing av elbiler. En prisdifferanse på 100 kroner i 2030 vil gi raskere innfasing av elbiler, noe som er avgjørende for å nå klimamålene.
MEN bomtakstene alene er ikke tilstrekkelig for å nå Oslos trafikkreduksjonsmål. Også for å nå det nasjonale nullvekstmålet for biltrafikken må det flere virkemidler til.
Utreder klimavennlig trafikantbetaling
Klimaetaten satte høsten 2019 ut et konsulentoppdrag for å gjøre modellberegninger og vurderinger av ulike typer innretninger av trafikantbetalingssystemet. Norconsult ble valgt som konsulent for oppdraget.
Norconsult har vurdert i hvilken grad trafikantbetalingssystemet i Oslo og Akershus kan bidra til å nå målet om å kutte byens klimagassutslipp med 95 prosent innen 2030. Samtidig har de vurdert bomtakstene opp mot Oslo kommunes mål om å redusere biltrafikken med en tre-del.
Norconsult har vurdert tre ulike alternativer for innfasing av økt differensiering av bompenger mellom elbiler og fossile kjøretøy. I rapporten peker de på at elbilandelen sannsynligvis vil stige framover. Imidlertid er det en rekke usikre faktorer som påvirker utviklingen; faktorer som prisutvikling for elbiler, statens avgiftspolitikk, utviklingen av rekkevidden til elbiler, utbygging av ladeinfrastruktur og utvikling av øvrige transporttilbud, som sykkel, gange og kollektiv.
Les hele rapporten her
Kalkulator: Dette koster det å reise i byen