Trilletrøbbel? Ta turen til Tore!

Hos På To Hjul på Grønland kan du få fikset sykkelen kjapt og rimelig. Reparatørene er mennesker som har trengt litt hjelp opp livets motbakker.

Tekst Marianne Alfsen Foto Fredrik Naumann

– Når vi får inn racersykler fra 1980-tallet, da kjenner jeg meg hjemme, smiler Tore Knudsen. Det siste året har han gått i lære som sykkelmekaniker. Læremester er kollega Ishmael Abdi. Han har vært brukeransatt hos På To Hjul i Grønlandsleiret 31B siden 2006 – og kan alt om sykkeldeler de fleste av oss ikke engang visste fantes.

Torre Knudsen jobber på sykkelverksted

Tore Knudsen

Ishmael nikker ivrig til Tores hyllest til de smekre racersyklene fra noen tiår tilbake.
– Før var sykler laget for å vare lenge, sier han.
– Nå får du med sykkel på kjøpet om du kjøper en vaskemaskin. Den er neppe av god kvalitet, supplerer Tore. De rister unisont på hodet.

 

Sykkelverksted som fikser mer enn sykler

Gutta hos På To Hjul liker å tenke at de er en motvekt til bruk- og kastmentaliteten. At de bidrar til at ting lever lenger – og til at Oslo er blitt en sykkelby.
– Noe av det beste jeg ser er når en far eller mor kommer inn sammen med barnet sitt, og har med seg en gammel sykkel som har stått i boden. De går ut med et stort glis når sykkelen er fikset og klar til å kunne brukes igjen, sier Martin Musto, arbeidsleder på verkstedet.

tre av de ansatte foran sykkelverksted

Martin Musto, Tore Knudsen og Ishmael Abdi foran sykkelverkstedet i Grønlandsleiret 31B. Det ble opprettet i 1991.

På To hjul er del av det kommunale Aktivitetssenteret 31B, som i 40 år har vært et trygt tilholdssted for mennesker som lever med psykiske utfordringer. Her trenger du ikke fortelle hvem du er eller hvorfor du kommer, men bare være sammen med andre på egne premisser. Være med på aktiviteter, eller spise lunsj og ta en kaffekopp i fred. På mandager er huset åpent også på kveldstid og det er middag å få.

Hit kommer kundene igjen og igjen. De fleste er folk som jobber eller bor i området.

Martin Musto

– «31B» ble opprettet for å skape et møtested med aktiviteter for utskrevne pasienter fra Dikemark sykehus. I dag kommer brukerne fra hele Oslo, og man trenger ikke ha vært innlagt eller ha en diagnose for å gå her. Mange bor alene og har behov for en meningsfylt hverdag, med aktivitet, og ikke minst et sosialt møtested, forteller teamleder Cathrine Chairi.

En av Oslos mange sykkelveier går i kulvert under Østre Aker vei ved Veitvet
Smart reise
Trygt fram på sykkel

Fellesskap og arbeidstrening

Rundt 25 mennesker stikker innom hver dag. Noen har vanket her i 40 år, andre kommer i en kort periode. Og noen får arbeidstrening på senterets rammeverksted eller sykkelverksted.
– Dette er et trivelig sted. Folk er snille med hverandre. Vi kommer hit for å være sammen og hygge oss. De som jobber her bidrar til en veldig hyggelig stemning, sier Tore.
– Fellesskapet, det er det jeg liker best, skyter Ishmael inn.
– Og så er det fornøyelig å ha en aktivitet. Dagene går raskere når man har det travelt, sier Tore.

Og begge brenner for sykler. Kranklager, kjedestag, stikkaksler, bremsekaliper – de kjenner hver snåle lille del som får to hjul til å gå rundt og Oslofolk til å komme seg fra a til b. Som brukeransatte får de betalt etter hvor mye de jobber og verkstedets inntjening.

– Vi er billige!
– Vi er bra!
Tore og Ishmael er ublyge – med rette. Det vanker ofte skryt fra kundene. Særlig når de strekker seg litt ekstra for å gi umiddelbar hjelp med punkteringen, så desperate syklister rekker barnehagen før den stenger.
– Hit kommer kundene igjen og igjen. De fleste er folk som jobber eller bor i området, forteller Martin.

arbeid i sykkelverksted

VIDEO: Bli med inn på verkstedet!

Bygger el-kompetanse

ansatt på sykkelverksted

Ishmael Abdi har fikset sykler hos På To Hjul i 14 år.

– Før var det helt stille om vinteren, men nå får vi inn sykler hele året, sier Ishmael.
Det er ikke det eneste som har endret seg siden han begynte som sykkelmekaniker. Han må stadig lære seg noe nytt. Før var de fleste sykler skåret over omtrent samme lest, men nå har hvert merke og hver type sine unike deler og funksjoner.

Og elektriske sykler bringer helt nye utfordringer. Det synes reparatørene bare er gøy. Foreløpig kan de tilby dekkskifte til el-syklister.
– Vi skifter blant annet fra dekk på syklene som brukes i den kommunale hjemmetjenesten, forteller Martin.

I tiden som kommer håper de å bygge nok kompetanse til å tilby full service til byens stadig voksende el-syklende befolkning. Men i hjertene til Tore og Ishmael kan lite konkurrere med en slank og smekker, sprek og solid racersykkel fra 1980-tallet.

Kontaktinfo for På To Hjul finner du her.

På D20 kan barn bytte sykkel til en som passer bedre
På sykkel
Her kan du bytte sykkel til en som passer bedre