Kjøpte el-lastesykkel – nå står firmabilen og støver
Tilskudd fra Oslo kommune var dråpen som fikk Bolt Metall til å kjøpe el-lastesykkel. Nå er det gått sport i å bruke firmabilen så lite som mulig. Les hvordan du også kan søke om støtte fra Klima- og energifondet.
– Det der er en skikkelig blodbakke, sier Trond Kaareng Johansen, og nikker mot Ryenbergveien, som slynger seg langs den bratte Ekebergskrenten opp til Ryenkrysset.
I et lite hvitt hus i bunnen av bakken har Bolt Metall holdt til i syv år. På toppen av bakken ligger firmaet som leverer borrene og freseutstyret den lille produksjonsbedriften trenger i hverdagen.
– Det er pinlig kort vei, men veldig bratt, så vi tok alltid bilen dit, innrømmer Trond. Det er det slutt på. Nå står dieselvarebilen og samler støv på gårdsplassen, mens el-lastesykkelen er i bruk nesten daglig.
Bil til bry
Bolt Metall lager metallkonstruksjoner for kunstnere og interiørarkitekter. De tre metallskredderne farter nå på to hjul Oslo rundt på kundemøter og befaringer, leverer vareprøver og plukker opp deler.
Erkjennelsen av at firmabilen stadig oftere var mer til bry enn nytte i et Oslo i endring, var første skritt.
– Planen var å gå over til elbil. Alle som jobber her er opptatt av hva som rører seg om dagen, og føler behov for å bidra. Vi vil bli så miljøvennlige som mulig, forteller Trond.
Men de fant ingen elbil i markedet som kunne løse alle behov. El-varebiler har for eksempel bare plass til to personer, mens Bolt Metall ofte må være tre på monteringsjobber. Ofte er den heller ikke stor nok til å frakte større produksjoner. Og så kjører de så lite at regnestykket for en ny elbil uansett ikke gikk opp.
El-lastesykkel ble løsningen som ga fornuft både økonomisk og praktisk.
Fra skepsis til entusiasme
Men ikke uten en solid porsjon skepsis på veien. For Trond gjør ingenting uten å regne på det først. Nøye.
– Jeg ble ikke solgt for hele resonnementet samtidig, nei, sier Trond, og kikker bort på kollega Sverre Søndervik Sæther. Det er han som er den mest ihuga syklisten i firmaet.
– Sverre sykler til jobb hele året. Jeg har jo sett på det som litt galskap, særlig den vintersyklingen, ler Trond.
Først omdreining fra fire til to hjul kom da Sverre overtalte Trond til å sykle til jobb istedenfor å ta bilen – fordi det er sunt for både kroppen og byen. Sakte men sikkert modnet tanken.
Jeg vil ikke stå her og si at el-lastesykkel passer for alle. Men for mange dreier det seg bare om å se litt annerledes på det.
Trond Kaareng Johansen
Tilskuddet ble dråpen
– Det var søsteren min som først tipset meg om at det går an å søke støtte til el-lastesykkel fra Oslo kommune. Men første gang jeg nevnte det, var det litt for tidlig for Trond, sier Sverre, og smiler ertende til sjefen.
Så kom en fotograf på besøk. I el-lastesykkelen han hadde fått støtte til, fraktet han alt han trengte for å fotografere Bolt Metalls nyeste kreasjon. Ikke lenge etter skulle Trond på to kundemøter sentralt i Oslo. Det kostet 500 kroner i parkering.
– Jeg dro rett fra parkeringsplassen til en el-sykkelforhandler, forteller han, og legger til:
– Det at vi fikk støtte til el-lastesykkelen fra Oslo kommune, bidro til at det ikke ble så farlig å prøve. Det var det lille dyttet i ryggen vi trengte. Jeg vil ikke stå her og si at el-lastesykkel passer for alle. Men for mange dreier det seg bare om å se litt annerledes på det.
Støtteordningen til el-lastesykkel er populær
Bolt Metall er en av 225 bedrifter i Oslo som har fått støtte til å kjøpe el-lastesykkel siden ordningen ble innført i 2018. Tilskuddsordningen passer for små foretak med én til to firmabiler, som kjører korte avstander og ikke trenger frakte mye utstyr.
– De som har fått tilskudd forteller at el-lastesykkelen i stor grad har erstattet bilbruk, at den er populær blant de ansatte og at den har gjort transporten mer effektiv. Det forteller Eli Johanne Wolden i Klimaetaten, som administrerer Klima- og energifondet.
På listen er det blant annet håndverkere, eiendomsmeglere, fotografer, produksjonsfirmaer, restauranter og arkitekter.
Oslo-bedrifter satser elektrisk
Vil klare seg uten firmabilen
Da el-lastesykklen kom i hus i september 2019, regnet de med at den ville dekke kun en liten andel av transportbehovet. At de fortsatt ville trenge bil ganske ofte. Så gikk det sport i å se hvor mye de kunne bruke el-lastesykkelen til. Bilen stod mer og mer stille. Når det føles trygt nok med tanke på smitterisiko vil de selge firmabilen og bruke en bildeleordning.
– Det tvinger frem en ny måte å tenke på. Vi må planlegge innkjøp, ikke bare kaste oss rundt og handle ting på kort varsel med bilen som redningsnett, sier Sverre, og påpeker at tid spart på bedre planlegging til syvende og sist også er penger spart.
– Det gjenstår å se hvor mye penger vi sparer på dette. Men jeg tror i hvert fall ikke vi vil tape på det, sier Trond.
Verdifullt
Ikke all verdi måles i kroner og øre:
– Det deilige med el-lastesykkel, er jo at vi får frisk luft. Før måtte vi dessuten planlegge leveranser etter rushtrafikken. Det trenger vi ikke lenger, sier Sverre.
– Og så er det helt magisk å kjenne på den drahjelpen du får, påpeker Trond.
– Det trigger endorfiner, supplerer Sverre, og ler godt av minnet fra sin første tur: Han var så ivrig at han syklet raskere enn innstillingene, og fikk null hjelp av batteriet.
Dermed er el-ringen sluttet for verkstedet Bolt Metall. De holder nemlig til i en nedlagt trafostasjon for trolleybusser, som kjørte på strømkabler i Oslo mellom 1940 og 1968 – akkurat som trikken.
Bygget er fortsatt ikke koblet til kommunes vann- og avløpsnett. Bolt Metall får nemlig ikke offisielt omregulert trafostasjonen til det nye livet som produksjonsbedrift. De har ikke nok parkeringsplass i henhold til kommunens regler.
– De er jo litt ironisk. Men vi er i god dialog med Plan- og bygningsetaten, og regner med det løser seg, sier Trond.