Disse elbilene får du kjøpt brukt
Utvalget av elbiler på bruktmarkedet vokser stadig, og tester har vist at kapasiteten i batteriene holder seg bedre enn mange tidligere fryktet
De siste årene har rekkevidden på elbiler økt betraktelig, samtidig som infrastrukturen for lading har blitt bedre. Det betyr at uansett hvilke behov familien har, finnes det sannsynligvis en elbil på bruktmarkedet som kan oppfylle dem. Det beste er å gå, sykle eller reise kollektivt så mye du klarer når du skal rundt i Oslo. Trenger du å kjøre, er det bedre for lufta og klimaet at det skjer med en elbil.
En rekke tester har vist at batteriene holder seg bedre enn man trodde. Den kanskje mest omfattende undersøkelsen kommer fra amerikanske Geotab, som leverer flåtestyringssystemer. De følger 6 300 elektriske biler, og har sett på hvordan rekkevidden utvikler seg med alder og kjørelengde. I snitt har de funnet et tap på 2,3 prosent i året. For en bil med 300 kilometers rekkevidde som ny betyr det at bilen fortsatt vil ha en rekkevidde på 200 km etter 15 år.
Kjøpe brukt elbil? Dette må du se etter!
David Kordahl Andersen er motorjournalist og bilentusiast, og står bak et av Norges største bilnettsteder, Bil- og Motorbloggen. Han har testet det som kan rulle og gå av brukte elbiler på markedet. Med utgangspunkt i tre ulike bruksområder har vi bedt ham finne frem til gode elbil-alternativer på bruktmarkedet.
Små elbiler til bykjøring
De minste elbilene har som regel lavere rekkevidde, men brukes også mest til pendling og bykjøring, og som nummer to-bil. Det er i dette segmentet utvalget er størst, og her kan du finne brukbare biler ned mot 50 000 kroner.
Mitsubishi i-Miev, Peugeot iON, Citroën C-Zero
«Trillingene» fra Mitsubishi, Peugeot og Citroën er i bunn og grunn samme bil, og kom på markedet allerede på tampen av 2010. Den bød på mer plass og komfort enn tidligere elbiler, som Think og Buddy, og ble fort populær. Det var den første elbilen med hurtiglading, og rekkevidden var opp mot 150 kilometer. Det er en liten og enkel elbil, som passer best til bybruk og kortere turer.
- Batterikapasitet på 14,4 kWH (Peugeot iON og Citroën C-Zero) eller 16 kWh (Mitsubishi iMIEV) etter 2013-modellene.
- Ombordlader på 3 kW, lading med 2,3 kW/10A tar åtte timer mens 3,6 kW/16A tar seks timer. Hurtiglading fra 0-80 prosent på cirka 30 minutter.
- Pris på bruktmarkedet fra 45 000 kroner
Volkswagen e-Up
Volkswagen e-Up ble lansert i 2013 og oppdatert i 2016, men batterikapasiteten har vært den samme hele tiden. Den har en rekkevidde på opp mot 165 kilometer om sommeren, eller 120 kilometer om vinteren.
- Batterikapasitet på 18,7 kWh
- Ombordlader på 3,6 kW, lading med 2,3 kW/10A tar 8-10 timer mens 3,6 kW/16A tar seks timer. Hurtiglading fra 0-80 prosent på cirka 30 minutter.
- Pris på bruktmarkedet fra 80 000 kroner.
BMW i3
BMW i3 ble som e-Up lansert i 2013, og ble raskt en Norgesfavoritt. Ved lanseringen hadde i3 en batterikapasitet på 21,6 kWh, men i 2016 ble den oppdatert med et større batteri på 33 kWh. I praksis betyr det at utgavene med 33 kWh har omtrent dobbelt så lang rekkevidde som de tidligere utgavene.
- Batterikapasitet på 21,6 kWh eller 33 kWh
- Ombordlader på 11 kW, lading med 2,3 kW/10A tar 17-18 timer mens 3,6 kW/16A tar 11-12 timer. Hurtiglading fra 0-80 prosent på 42 minutter med 50 kW effekt.
- Pris på bruktmarkedet fra cirka 120 000 kroner for de tidligste utgavene med minst batteri, og fra cirka 200 000 kroner for utgaven med størst batteri.
Slik får borettslaget ditt støtte til lading av elbil
Volkswagen e-Golf
Volkswagen Golf ble lansert i elektrisk versjon i 2014, og passer for deg som ønsker litt mer plass og komfort enn de minste elbilene byr på. Den første utgaven hadde en batteripakke på 21,8 kWh netto, og det finnes også en oppgradert versjon med en batteripakke på 35,8 kWh og en kraftigere ombordlader.
- Batterikapasitet på 21,8 kWh eller 35,8 kWh
- Ombordlader på 7,2 kW i den største utgaven, lading med 2,3 kW/10A tar 17 timer mens 3,6 kW/16A tar 11 timer. Hurtiglading fra 0-80 prosent på 45 minutter om sommeren.
- Pris på bruktmarkedet fra cirka 110 000 kroner for de tidligste utgavene med minst batteri, og fra cirka 200 000 kroner for utgaven med størst batteri.
Renault Zoe
- Lille Renault Zoe finnes i tre utgaver med ulik batterikapasitet, der den eldste fra 2012 har en batterikapasitet på 19,8 kWh. I 2017 kom en oppdatert utgave med utnyttbar batterikapasitet på 41 kWh, mens den foreløpig siste utgaven fra 2020 har en utnyttbar kapasitet på 52 kWh. Det gir en rekkevidde etter den nye WLTP-standarden på 390 km.
- Batterikapasitet på 19,8 kWh, 41 kWh eller 52 kWh avhengig av årsmodell.
- Lading med 2,3 kW/10A tar 34 timer mens 3,6 kW/16A tar 20 timer. Hurtiglading støttes kun på den nyeste modellen, opptil 50 kW.
Pris på bruktmarkedet fra cirka 80 000 kroner for de tidligste modellene, oppdaterte 2017-modeller fra cirka 160 000 kroner.
Familiebiler til mest bykjøring
Nissan Leaf
Nissan Leaf har vært blant de store elbilfavorittene for mange siden introduksjonen i 2011. I 2015 fikk den oppgradert batterikapasiteten til 30 kWh brutto, mot tidligere 24 kWh. I 2018 ble det lansert en helt ny generasjon Nissan Leaf, som er bygget på samme plattform som forgjengeren, men har et helt
nytt design. Samtidig ble ombordladeren økt fra 3,3 kW til 6,6 kW som standard, og batterikapasiteten ble økt til 40 kWh.
- Batterikapasitet på 24 kWh eller 30 kWh (første generasjon) eller 40 kWh (andre generasjon).
- Lading med 2,3 kW/10A tar omtrent ti timer mens 3,6 kW/16A tar 6-7 timer. Hurtiglading fra 0-80 prosent på under 30 minutter om sommeren.
- Andre generasjon Leaf (etter 2018) bruker 20-21 timer å lade med 2,3 kW/10A mens 3,6 kW/16A tar 11-12 timer. Hurtiglading fra 0-80 prosent på rundt 40 minutter.
- Priser på bruktmarkedet fra cirka 50 000 kroner for de tidligste utgavene av første generasjon, cirka 100 000 kroner for 2015-utgaver med større batteri, og cirka 200 000 kroner for andre generasjon fra 2018.
Kia Soul
Kia Soul kom i elektrisk versjon i 2014, og ble lett oppgradert i 2017 med litt større batteri, som økte rekkevidden med omkring25 kilometer om sommeren.
- Batterikapasitet på 31,8 kWh
- Lading med 2,3 kW/10A tar omtrent 16 timer mens 3,6 kW/16A tar 10 timer. Hurtiglading fra 0-80 prosent på rundt 30 minutter om sommeren.
- Priser på bruktmarkedet fra cirka 110 000 kroner.
Biler til lengre turer, f.eks. i helger og ferier
Hyundai Kona
Hyundai Kona var etterlengtet da den kom på markedet i 2018, og utmerket seg med lang rekkevidde til en gunstig pris. Takket være batteriet med en kapasitet på 64 kWh, byr Kona på en rekkevidde på rundt 450 kilometer.
- Batterikapasitet på 64 kWh
- Lading med 2,3 kW/10A tar omtrent 29 timer mens 3,6 kW/16A tar 18 timer. Hurtiglading fra 0-80 prosent på rundt 54 minutter om sommeren.
- Priser på bruktmarkedet fra cirka 300 000 kroner.
Tesla Model S
Tesla Model S var bilen som for alvor viste at elbiler også kunne fungere på langtur. Den ble opprinnelig lansert i 2013, og har siden kommet i en lang rekke utgaver med batterier fra 60 kWh til 100 kWh. De tidligste utgavene hadde en ombordlader på 11 kW som standard.
- Batterikapasitet fra 60 –100 kWh avhengig av utgave
- Lading med 3,6 kW/16A tar 28 timer med 100 kWh batteri. Hurtiglading fra 0-80 prosent tar i underkant av en time på Teslas egne hurtigladere.
- Priser på bruktmarkedet fra cirka 250 000 kroner for de tidligste årsmodellene, da med batteri på enten 60 kWh eller 85 kWh.
Gamle elbilbatterier lyser opp Bislett stadion
Batterikapasitet og rekkeviddePå samme måte som for ulike fossilbiler, varierer forbruket mye blant de ulike elbilene. I tillegg spiller faktorer som kjørestil, temperatur og terreng inn på forbruket, og dermed på rekkevidden. I stedet for å se på liter per mil, er det kilowatt-timer (kWh) per mil som gjelder for elbiler. Batterikapasiteten oppgis i kWh, og en brukt Nissan Leaf kan for eksempel ha et batteri på 30 kWh. Forbruket på en Leaf under norske forhold kan typisk ligge på 1,5 kWh per mil, noe som gir en kjørelengde på 200 kilometer. En Tesla Model S, som er en større og tyngre bil, bruker også mer strøm, og har typisk et forbruk på rundt 2 kWh per mil. Ofte vil bilen ha en måler som viser deg det løpende forbruket under kjøring. Under norske forhold er det stor forskjell mellom sommer og vinter. Batterier fungerer dårligere når det er kaldt – og det har mye å si for kjørelengden. En Nissan Leaf med 30 kWh-batteri har ifølge Elbilforeningen en kjørelengde på 200 kilometer om sommeren, mens rekkevidden om vinteren er redusert til 125 kilometer. |
Kilder: Opplysningsrådet for veitrafikken, Norsk Elbilforening, Finn.no