Disse elvarebilene kan du kjøpe nå
Fordelene ved å kjøre el-varebil er mange. Her er modellene som nå er tilgjengelige i Norge.
Tekst Lise H. Eide Foto Hampus Lundgren
Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy, Opel Vivaro-e
- Peugeot, Citroën og Opel har gått sammen og leverer den samme bilen under hvert sitt navn.
- Leveres i to utgaver, med batteri på 50 kWh eller 75 kWh.
- Den har en rekkevidde på enten 230 km eller 330 km etter den nye WLTP-standarden.
- Med énfaset vegglader på 7,4 kW lades batteriet helt opp på cirka 7,5 timer. Kan lades med opptil 100 kW, som gir 80 % kapasitet på en halv time.
- Leveres i tre ulike lengder, med samme lastevolum og nyttelast som de fossildrevne utgavene.
- Lastevolum på opptil 6,6 m³, og en nyttelast på opptil 1275 kilo.
- Kan trekke henger opp til 1000 kilo.
- Pris fra 379 900 kr.
Nissan e-NV200
Nissans elvarebil e-NV200 kommer som Comfort Plus og Premium, begge med 40 kWh.
- Rekkevidden under norske forhold er 250 kilometer om sommeren, 200 kilometer om vinteren.
- Med standard ombordlader tar det cirka 19 timer å lade batteriet med 2,3 kWh / 10A effekt, og rundt 11 timer med 3,6 kWh / 16A. Tilkoblet CHAdeMO-hurtiglading (0-80 prosent) tar cirka 40 –60 minutter.
- Motoreffekt på 80 kW / 110 hk. Bagasjerom; 870-3100 liter.
- Pris fra 307 480 kr
Mercedes Benz eVito
- Mercedes`eVito elvarebil kommer i lang og ekstra lang variant.
- Den har en elektromotor med 85 kW (116 hk).
- Strømforbruk i testsyklus for blandet kjøring ligger på 23 kWh/100 km.
- eVito elvarebil har en rekkevidde på inntil 150 km. Batteriet har en effektiv kapasitet på 35 kWh og er med en ladeeffekt på 7,4 kW fulladet på cirka 6 timer (fra 0 til 100 %).
- Lasteromsvolumet som er på 6,0 m³ til 6,6 m³ på den lange varianten. Sistnevnte har en nyttelast på inntil 1016 kg, mens nyttelasten for den ekstra lange varianten er på inntil 991 kg.
- Pris fra 370 000 kr
Smarte folk
Sparer penger på grønn elvarebil
Renault Kangoo Z.E. Maxi (33 kWh)
- Rekkevidde under norske forhold er 200 kilometer om sommeren, 120 kilometer om vinteren.
- Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta 16-17 timer, og cirka 11 timer med 3,6 kW/16A (hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt). 7kW/32A, som er raskesteladefart, gir en ladetid på 5-6 timer.
- DC-hurtiglading er ikke mulig på Renault Kangoo Z.E. Maxi.
- Motoreffekt på 44 kW / 60 hk.
- Bagasjerom: 300-3400 liter.
- Pris fra 269 900 kr
Maxus EV80 fra SAIC
- Maxus har vært på markedet i en årrekke i Kina, og kom til Norge i 2017. Da var blant annet Posten tidlig ute med å teste ut elvarebilene.
- Maxus har om lag 11 m3 lastekapasitet.
- Batteripakken er på 56 Kw og er anslått til å ha en rekkevidde på 200 kilometer.
- Pris fra 499 900 kr
Maxus e-Deliver 3 fra SAIC
- SAICs andre elvarebil på det norske markedet er en mindre varebil, på størrelse med Nissan e-NV200 .
- Er klasseledende på rekkevidde med 342 km etter den nye WLTP-standarden.
- Leveres med to ulike batteripakker, på enten 35 kWh eller 52,5 kWh.
- Varerom på enten 4,8 m³ eller 6,3 m³, og en nyttelast på opptil 1000 kilo.
- Kan trekke henger på opptil 1300 kg.
- Lader opptil 80 prosent på 45 minutter med 30 kW, eller på 5 timer med 6,6 kW.
- Pris fra 299 900 kr
Smarte folk
Kaker fra svigermor levert eksosfritt på døra
Citröen Berlingo Electric
- Dette er en elektrisk versjon av Citröens godt utprøvde Berlingo-modell.
- Rekkevidde på 170 NEDC, som tilsvarer kjøring under norske forhold 80-120 km.
- Ved hjelp av vanlig husholdningstrøm på 230 V, blir maksimal ladetid på henholdsvis 8 timer (14 A) eller 15 timer (8 A). Med en 380 V-ladestasjon, tar en 80 prosent lading (95 A) maksimalt 30 minutter.
- Topphastighet på 110 km/t.
- Maksimal lastekapasitet opptil 695 kg.
- Pris fra 227 500 kr
Sjekk alle fordelene med å kjøpe elvarebil nå!
BYD T3
- BYD er blant Kinas største bilprodusenter, og T3 er deres første modell i Norge, som kommer på markedet i disse dager.
- Batteripakke på 50 kWh.
- Kan lades fra 30 til 80 prosent på 30 minutter med en DC-hurtiglader.
- Rekkevidde i henhold til den nye WLTP-standarden på 300 kilometer.
- 3,5 kubikkmeters varerom med en lastekapasitet på 920 kilo.
- Pris fra 315 000 kr.
Volkswagen E-Crafter
- Volkswagens første elvarebil E-Crafter leveres først som 3,5 tonn totalvekt med cirka 950 kilo nyttelast.
- Batteripakke på 36 kWh.
- Hurtiglader 45 minutter til 80 prosent kapasitet, 40 kW vegglader 5 timer og 20 minutter og 7,2 kW AC- lader tar 17 timer til 100 kapasitet.
- Antatt strømforbruk: 21,54 kW/100 km ved blandet kjøring og med 950 kilo nyttelast.
- Pris fra 548 200
Elvarebiler som kommer:
Toyota PROACE og PROACE city (mindre utgave)
- Planlagt rekkevidde på 230 km eller 330 km etter den nye WLTP-standarden, avhengig av batteri (hhv 50 kWh og 75 kWh).
- Batteriet på 50 kWh lades til 80 % på 30 minutter med en ladestasjon på 100 kW, mens batteriet på 75 kWh lades til samme kapasitet på 45 minutter. Leveres også med en ombordlader på 11 kWh
- Lasterom på 3,3 og 4,3 kubikkmeter for henholdsvis kort og lang modell. Lastekapasitet på ett tonn.
- Salget starer tidlig 2020
ABT e-Caddy Maxi
- Volkswagen planlegger ABT e-Caddy Maxi som både el-varebil og elbil med mulighet for hurtiglading.
- ABT e-Caddy Maxi blir den første bilmodellen i ABT-serien som skal produseres med antatt produksjonsstart for Norge 1. kvartal 2020.
Klider: bilnorge.no /Opplysningsrådet for Veitrafikk