Nye klimapiloter i lufta
2 år etter prosjektet startet er Klimapilotene fortsatt populære i Osloskolen. Med utvidet 90 minutters-foredrag og to nye piloter bak spakene, har tilbudet også blitt enda bedre.
– Jeg har skikkelig tro på generasjon Z! Da jeg gikk på videregående var det ikke så kult å engasjere seg i klima- og miljøspørsmål. Man ble sett på som litt rar eller nerd om man gjorde det. Generasjon Z er derimot mye mer opptatt av klimaet, og det er kult å bry seg. Den generasjonen gir meg håp for fremtiden!
En av Oslos ferskeste klimapiloter, Julie Malene Fusdahl, ser lyst på det. 26 åringen, som er født og oppvokst i Oslo, har også tilbragt store deler av skoleløpet i Danmark, USA og Australia. Hun har rukket å jobbe med Gunnhild Stordalens organisasjon EAT, og svingt innom bank og finans med bærekraftstrategiarbeid i Sparebank 1.
Men nå er fokuset på Oslo og Oslos elever. Og her er engasjementet stort.
– Hjertet banket ganske fort og jeg var nokså svett i hendene da jeg fikk telefonen om at jeg hadde fått stillingen. For det er virkelig en drømmejobb, smiler Fusdahl fornøyd.
Sammen med medpilotene Julie Følstad (prøv å ikke blande Julier her nå) og pilotveteran Hauk Are Fjeld turnerer hun for tiden Osloskolen med faktabaserte og personlige klimaforedrag.
Nå har tilbudet blitt enda bredere – og bedre. I tillegg til det ordinære foredraget på 45 minutter (en skoletime), kan lærere også booke pilotene for 90 minutters workshop, digitale live- foredrag eller få tilsendt ferdig innspilte foredrag.
Klimaforedrag kan bookes her!
Klimaforedrag som passer inn i læreplanen
Prosjektet Klimapilotene og undervisningsportalen klimaskolen.no så dagens lys for to år siden. Det som startet som et Miljøhovedstadsprosjekt, drevet av Utdanningsetaten og Klimaetaten, fortsetter med samme fart. Pilotene er fortsatt like populære blant elever og lærere.
Den nyeste lærerevalueringen, som tar for seg våren og høsten 2020, viser at klimaundervisning fra eksterne og engasjerte foredragsholdere er noe som verdsettes. Lærerne er samstemte i at kunnskapen formidles på en solid måte som treffer og engasjerer elevene.
I 2020 ble tematikken bærekraft løftet opp i nye lærerplaner, noe som gjorde foredraget ekstra relevant for mange.
– Vi er veldig glade for at vi har kunnet opprettholde foredragstilbudet, til tross for rødt nivå og tidvis hjemmeskole for Oslo-elevene. Tilbakemeldingene fra skolene viser at prosjektet med klimapilotene har vært vellykket, og satsingen vår fortsetter, sier Steffen Håkonsen, fagansvarlig for naturfag i Utdanningsetaten.
Klimaforedrag gjennom korona
Klimapilotene er enige i at de har gode tilbud som treffer elever og lærere:
– Vi kan tilby noen skikkelig gjennomarbeidet undervisningsopplegg om klimaendringer. De sklir rett inn i læreplanen og er en perfekt inspirasjon og introduksjon i temaet klima og bærekraft. Nå har vi holdt på med dette i to år, og vi vet at oppleggene våre fungerer bra, forteller klimapilot Hauk Are Fjeld.
Her booker du en klimapilot
Da koronarestriksjoner gjorde det trøblete å gjennomføre fysiske klimaforedrag måtte justeringer til slik at også digitale løsninger ble mulig.
Med det nye 90 minutters workshop-alternativet er resultatet et enda mer helhetlig tilbud enn tidligere.
Noen fordeler med den nye hverdagen har det faktisk også vært. For strenge krav til mindre kohorter betyr at de fleste foredragene foregår i klasserommet. Da tør flere å rekke opp hånda og dele sine tanker:
– Jeg opplever at elevene stiller flere spørsmål enn tidligere. Det er åpenbart at ungdommene er interesserte i klima og lurer på mye! Det gjør det også lettere for oss å vite hva de faktisk vil lære mer om, mener Fjeld.
For de tre er det viktig at foredragene er faktabaserte og usminkede, men også formidler løsninger. Alt er ikke bekmørkt.
Læreren som forandret alt
– Jeg ble ikke ordentlig engasjert før jeg begynte på studiene og lærte om konsekvensene av klimaendringene. Det gjorde at jeg satt igjen med en følelse av at jeg studerer noe som kanskje ikke kommer til å være der i fremtiden, forteller Julie Marie Følstad.
Etter bachelor i biovitenskap, går hun nå på master i retning marinbiologi og limnologi ved UiO. Og interessen for havet ble tent av en biologilærer på videregående som gjorde faget ekstra interessant.
– Den store øyeåpneren fikk jeg i Australia. For det er en ting å lese om klimaendringene i en bok, noe annet er det å se de med egne øyne. I Australia så jeg konsekvensene av klimaendringene tydelig: tørke, blekede koraller og utrydningstruede arter. Så fløy jeg over et røyklagt Sydney på vei hjem til Norge i begynnelsen av skogbrannsesongen 2019-2020, forteller Følstad om starten på sitt engasjement.
Pilotkollega Julie Fusdahl vet også hvor mye en inspirerende lærer kan bety.
Ingrids grønne tips
– Da jeg gikk på videregående brydde jeg meg ikke særlig om klima. Jeg synes rett og slett klimaproblemet var for skummelt, ukomfortabelt og overveldende. Det var også lite fokus og tro på løsninger, noe som fikk meg til å føle meg maktesløs. Men det forandret seg da jeg fikk ny engelsklærer, Judith Ott.
– Hun fikk oss til å forstå at vi ikke bare kunne gjøre en forskjell, men at vi hadde også et ansvar for verden rundt oss, forteller Fusdahl. Hun minnes sitatet fra Margaret Mead som engelsklæreren hadde hengende på veggen i klasserommet:
“Aldri tvil på at en liten gruppe engasjerte mennesker kan forandre verden. Det er faktisk de eneste som noensinne har gjort det.»
Grønt skifte
Med 2XJulie med på laget og veteranpilot Hauk bak spakene er pilotsatsningen nå styrket for 2021:
– Vi er glade for at vi nå har fått to nye klimapiloter som er topp motiverte til å dra rundt i skolene. De gjør en kjempeviktig jobb for å bygge opp klima- og miljøkunnskapen hos de unge i Oslo, sier kommunikasjonsrådgiver Elisabet Molander i Klimaetaten.
Men akkurat nå gleder de tre seg mest til en oppmykning av restriksjonene slik at de kan slippe inn i klasserommene igjen. Det er der de trives aller best.
– Mange er lei hjemmeundervisning og en ustabil skolehverdag. Det skjønner jeg godt, sier Fjeld. Han legger til at skolene også er glade for digitale besøk som bryter opp den vanlige digitale undervisningen.
For Fusdahl er det viktig å formidle at klima ikke bare er noe for «flinkisene» i klasserommet, og bærekraft er noe som angår alle.
– Det grønne skiftet krever utvikling og omstilling i nesten alle bransjer. Det betyr at vi trenger mennesker med forskjellige egenskaper og talenter. Det betyr at det ikke bare finnes én type person som egner seg for bærekraftsarbeid, men mange.
Det jeg ønsker å formidle til elevene er at alle kan gjøre en forskjell.