Her får ansatte sykkelservice med bytte til piggdekk på jobb
Sweco er en av flere bedrifter som tilbyr sine ansatte gratis sykkelservice to ganger i året. Nå kan også din bedrift få støtte til sykkelservice og kjøp av piggdekk for deres ansatte.
Det er en tidlig høstmorgen og regnet pisker langsomt ned ute. Inne i et parkeringshus på Vækerø i Oslo strømmer det folk til med sykler som skal leveres før arbeidsdagen starter. Det er servicedag hos det rådgivende ingeniørselskapet Sweco, og flere av deres ansatte er ivrige etter å få sjekket sykkelen før høst- og vintersesongen.
Det er Bike Fixx som gjennomfører sykkelservice denne dagen. De har tre mekanikere til stede som skal sjekke 30-40 sykler i løpet av dagen. Servicen starter med å notere navn og nummer til den som leverer sykkelen, samt hvilke plager sykkelen måtte ha. I forkant har ansatte fått tilsendt en link til påmelding.
En av de første oppmøtte ansatte oppgir at sykkelen hennes har slitte bremser. Mekaniker Matias Bretteville-Jensen tar en titt og sier han ser at hun bruker bakbremsen mer enn forbremsen – den er nemlig ganske slitt. Det er visstnok veldig vanlig. Etter at sykkelen er blitt registrert, plasseres den bakerst i en rekke av sykler i påvente av sjekk.
I parkeringshuset har Bike Fixx rigget seg til et eget mobilt sykkelverksted i et medbragt telt. Syklene står i kø både inni teltet og utenfor. Rundt omkring står ulike verktøy og i et hjørne ligger en haug med piggdekk, for dem som ønsker å stålsette seg for vinterføret.
Arbeidsgiver som vil hjelpe ansatte med å sykle
To hyggelige damer kommer bort med kaffe til mekanikerne. Det er Wenche Sverstad og Mette Width fra stabsavdelingen i Sweco. Det er tredje året på rad Bike Fixx kommer til Sweco.
– Ikke alle har mulighet til å fikse sykkelen selv eller har tilgang på verktøy. Det er helt supert med et tilbud som dette. Og de er jo så flinke, veldig hyggelige og effektive, skryter Wenche Sverstad og Mette Width fra Sweco. De er svært fornøyde med sykkeservicen fra Bike Fixx, og sier at tilbudet er godt mottatt av ansatte.
De startet først med service på våren, og etter hvert utvidet de til både vår og høst. Sweco er en sykkelsertifisert bedrift som er opptatt av bærekraft og miljø. De har også avtale med Oslo bysykkel, og gått til innkjøp av både elsykkel og elsparkesykkel til bedriften.
– I ly av pandemien ser vi at det er flere ansatte som har begynt å sykle. Og de sykler i all slags vær! Her har vi jobbet med å utvide garderobekapasiteten og vi har sykkelskur til ansatte som sykler. I tillegg til miljø har vi også stort fokus på fysisk aktivitet, forteller Wenche og Mette i Sweco. Kontoret er lokalisert på Vækerø, der det er en flott sykkelvei langs sjøen fra byen.
Tenkte kreativt – fann optimal løysing for sykkelparkering
Ny tilskuddsordning for bedrifter: Sykkelservice og kjøp av piggdekk
Nå lanserer Oslo kommune en ny tilskuddsordning der bedrifter kan søke om støtte til sykkelservice på jobben og kjøp av piggdekk til ansattes sykler. Alle private bedrifter med kontor i Oslo kan søke om tilskudd. De ansatte som velger å kjøpe piggdekk, får 50 prosent av kostnadene dekket gjennom tilskuddsordningen, i tillegg til at bedriften får tilskudd til servicen.
Denne muligheten kan være avgjørende for om man sykler eller ikke
Anne Torild Engesvoll, ingeniør
Det finnes mange sykkelreparatører i Oslo som kan tilby sykkelservice til bedrifter – enten hos bedriften eller ved at de ansatte leverer sykkelen sin til sykkelreparatøren.
– Vi håper tilskuddsordningen bidrar til at flere forlenger sykkelsesongen, enten ved å skifte til piggdekk og sykle gjennom vinteren eller ved å føle seg tryggere på en nyfikset sykkel utover høsten. Våre kartlegginger viser at ferske vintersyklister føler seg trygge på piggdekk om vinteren, og at 95 prosent ønsker å fortsette med vintersykling, forteller teknologirådgiver i Klimaetaten Bergjljot Tjønn.
Her kan du søke om støtte til sykkelservice for din bedrift
Hvilken betydning kan en slik tilskuddsordning få?
– Med tilskudd kan flere bedrifter få mulighet til større servicer. Da får vi gitt en mer komplett service der vi får fikset mer på selve servicedagen, i stedet for at vi må ta med syklene tilbake til våre verksteder for at de kan bli fiksa, forklarer Nicolai Lyche, som er IT- og markedsleder og mekaniker hos Bike Fixx.
For en bedrift som Sweco sier Wenche Sverstad at dette kan føre til en høyere frekvens av servicedager i løpet av et år. – Vi vurderer å øke frekvensen fra to servicer i året til enda flere, en slik ordning kan hjelpe bedrifter med dette, sier Wenche.
Selger, leaser og reparerer sykler
Denne dagen har Bike Fixx sykkelservice på to steder samtidig. Til sammen får de sjekket og fikset opp mot 70 sykler. I tillegg til sykkelservice, tilbyr Bike Fixx leasing av (el)sykler for bedrifter, pool-sykler og rådgivning.
– Det er ikke noe vanskelig å få med bedrifter på dette. Vi har også sett en økning av forespørsler i løpet av pandemien. Særlig de gangene det har vært lettelser på restriksjoner og gjenåpning. Da er det fint å kunne tilby en totalløsning for bedrifter som ønsker å bli mer sykkelvennlige, forteller Nicolai Lyche i Bike Fixx.
Denne høstmorgenen hos Sweco på Vækerø er det Nicolai, sammen med Matias Bretteville-Jensen og Rajeev Rai som sjekker og fikser sykler. De forteller at de merker at syklene som sjekkes blir bedre og bedre.
– Det er en god indikator på at folk sykler. Her på Sweco har vi hatt en kar som har kommet på service to år på rad med en 25 år gammel sykkel der ingenting funka. I år har han fått en racer-sykkel. Vi ser at flere gjengangere har nye og bedre sykler. Det betyr at folk satser på sykkel, sier en fornøyd Nicolai Lyche.
Kortere reisetid til jobb etter service
Etter hvert som syklene blir ferdigfikset, får ansatte tilsendt en SMS om at sykkelen er ferdig og klar for å hentes. I meldingen opplyses det om hva som er sjekket og eventuelt fikset. Dersom det er byttet ut deler på sykkelen, blir man bedt om krav på Vipps (dette må den ansatte dekke selv).
En blid og fornøyd dame har nettopp hentet sykkelen sin og studerer den nøye. Det er Anne Torild Engesvoll. Hun er damingeniør hos Sweco.
– Jeg ser de har fikset setet, justert bremseklosser og gir, strammet skruer på styret og fylt luft i dekkene, forteller Anne Torild, og fortsetter: – Det er helt fantastisk å få mulighet til å levere sykkelen på service på jobben, sier Anne Torild Engesvoll i Sweco. Jeg hadde ikke hatt tid ellers, da jeg vanligvis reiser mye i jobben kombinert med familielivet. Denne muligheten kan være avgjørende for om man sykler eller ikke, sier hun.
Hun tror at en ny tilskuddsordning for bedrifter kan være positivt og bety at folk velger sykkel fremfor annet fremkomstmiddel. For jevnlig service er viktig:
– Når man holder sykkelen vedlike, blir den også bedre. Forrige gang jeg hadde sykkelen på service brukte jeg fem minutter kortere tid til jobben, sier Anne Torild entusiastisk og gleder seg til å sykle hjem når arbeidsdagen er over.
Søk om støtte til sykkelservice for din bedrift her!