Disse fossilfrie lastebilene er på markedet
Det har allerede kommet et titalls kjøretøy på det fossilfrie lastebilmarkedet. Ta en titt her for å skaffe deg en full oversikt.
Omstillingen til fossilfrie kjøretøy i tungtransporten er i gang. Med fossilfrie lastebiler vil driftskostnader bli lavere, og du vil være godt forberedt i møte med de nye kravene som stilles til bransjen. Flere kommuner har allerede satt krav for fossilfrie (og utslippsfrie) kjøretøy i sine anskaffelsesprosesser.
Sammen om krav til fossilfri transport i offentlige anskaffelser
I det fossilfrie lastebilmarkedet skiller vi mellom kjøretøy som er batterielektrisk, de som går på hydrogen og de som går på biogass. Under finner du en komplett oversikt.
Tungtransporten blir grønn – bli med nå!
Sjekk oversikten over fossilfrie lastebiler nedenfor:
- Elektrisk lastebil
- Lastebil på hydrogen
- Lastebil på biogass
Elektriske lastebiler
Volvo FL ElectricI trange bymiljøer trenger du en lastebil som kan navigere i trange gater og komme nær leveringsstedet. Til det trenger du en solid, men smidig lastebil: En som denne to-akslede modellen med en totalvekt på opptil 16,7 tonn. Den er perfekt for bytransportoppgaver som leveranser og renovasjon.
- Opptil 16,7 tonn totalvekt
- Opptil 135 kW (185KH) effekt
- Rekkevidde på opptil 300 km
Volvo FE Electric
Det skal mye til for å holde byen i gang. Men denne robuste tre-akslede lastebilen med en totalvekt på opptil 27 tonn passer svært godt til krevende bytransportoppgaver som innsamling av avfall, lett anleggstransport og leveranser.
- Opptil 27 tonn totalvekt
- Opptil 300 kW (408 HK) effekt
- Rekkevidde på opptil 200 km
Volvo FMX Electric
I takt med at byene vokser, gjør også støy og luftforurensning det. Den kraftige Volvo FMX Electric kan levere og fjerne materialer og tunge maskiner, selv i sensitive deler av byen med så lite forstyrrelser som mulig. Når de gjør det, oppfyller de kravene fra myndighetene og innbyggere om renere og mer stillegående transport.
- Opptil 44 tonn totalvekt
- Opptil 490 kW (666 HK) effekt
- Rekkevidde på opptil 320 km
Volvo FM Electric
Med et lavt støynivå og ingen eksosgasser er den fleksible og smidige FM Electric perfekt for dagligvareleveranser med høy kapasitet, containertransport, krantjenester og mer i storbyområder – alt med redusert miljøpåvirkning. Den har også mulighet for å operere i nullutslippssoner eller på tider av døgnet som ikke er mulig for dieselbiler.
- Opptil 52 tonn totalvekt
- Opptil 490 kW (666 HK) effekt
- Rekkevidde på opptil 380 km
Volvo FH Electric
Når transportrutene dine utvides litt lenger, kanskje fra by til by, er dette det riktige valget. Volvo FH Electric har utmerket komfort og en god oversikt over trafikken foran. Det er den samme ikoniske og allsidige lastebilen som er elsket av sjåfører over hele verden, med et karbonavtrykk som oppfyller de ambisiøse målene dine.
- Opptil 52 tonn totalvekt
- Opptil 490 kW (666 HK) effekt
- Rekkevidde på opptil 300 km
Renault Master ZE
CO2-reduksjon er nå høyt prioritert i mange byer og reguleringer blir stadig strengere. Renault Trucks har som mål å alltid levere logistikkløsninger som er tilpasset for dagens og fremtidens byer. Nye Master Z.E. (Zero Emission) er en del av Renaults serie Z.E.-biler. En holdbar transportløsning med elektrisk drivlinje.
- Tilgjengelig som varebil og chassis med kabin
- 3 lengder og 2 høyder tilgjengelig
- Totalvekt på 3,1 tonn
- Opptil 57 kW (75 HK) effekt
- Rekkevidde på opptil 120 km
Renault D Wide ZE
Renault Trucks D Wide Z.E. lastebiler ivaretar rekkevidde og nyttelast samtidig som den har lavere totale driftskostnader. D Wide Z.E er stillegående og kan kjøres på nattestid uten å forstyrre bymiljøet. Bilen produseres i Frankrike og produsenten garanterer kort leveringstid på reservedeler og god kvalitet. Ifølge Renault kan bilen ha opptil 11 tonn nyttelast.
- Totalvekt 26 tonn
- Opptil 370 kW (500HK) effekt
- Rekkevidde på opptil 160 km
Renault D ZE
Renault beskriver modellen som den ultimate elektriske løsningen for lokal distribusjon. Bilen skal gi deg lavere driftskostnader samtidig som den opprettholder rekkevidde og nyttelast. Et vidt spenn av batterikonfigurasjoner er tilgjengelig for å møte alle slags behov. Lastebilen kan ha opptil 11 tonn nyttelast.
- Totalvekt 16 tonn
- Opptil 185 kW (250 HK) effekt
- Rekkevidde på opptil 400 km
MAN eTGM
MAN eTGM er en 100% elektrisk lastebil. Bruk i vare- og distribusjonstrafikk er klimavennlig og spesielt energi- og kostnadseffektiv. Bilen har samme nyttelast som en lastebil med konvensjonell forbrenningsmotor, og oppfyller sammen med en pålitelig rekkevidde på opptil 190 kilometer og hurtigladefunksjoner alle krav i praktisk bruk. MAN reklamerer med lav støybelastning, optimal kjøretøytilgjengelighet og utmerket kjørekomfort.
- Totalvekt 26 tonn
- Opptil 264 kW (360 HK) effekt
- Rekkevidde på opptil 190 km
Tesla Semi
(noen år frem i tid, uvisst om den kommer til Europa)
Tesla hevder at deres Tesla Semi er den sikreste og mest komfortable lastebilen noensinne. Fire uavhengige motorer gir maksimal kraft og akselerasjon, kombinert med de laveste kostnadene på energiforbruk per km. Tesla lover en akselerasjon fra 0-100 km/t på 25 sekunder fullastet og umiddelbar traction control med de fire uavhengige motorene.
- Totalvekt 36 tonn
- Opptil ca. 500 kW (670 HK) effekt (Ikke bekreftet)
- Rekkevidde på opptil 475/800km
- Pris: 1.200.00 / 1.500.000 (avhengig av batteri/rekkevidde)
BYD 8TTBYD 8TT er en helelektrisk lastebil fra den kinesiske produsenten BYD. Selskapet har produsert og utviklet batterier og batteriteknologi i over 25 år og er en av verdens største batteriprodusenter.
- Totalvekt 11 tonn
- Opptil 360 kW (483 HK) effekt
- Rekkevidde på opptil 270km (halvlastet)
Mercedes-Benz eActros
Bærekraftig, fremtidsorientert, innovativ og stillegående: det er den første helelektriske lastebilen fra Mercedes-Benz. eActros kommer i to varianter med enten tre eller fire batteripakker. Hvert av disse spesielle litiumionbatteriene har betydelige reserver med en kapasitet på ca. 105 kWh. Dette betyr en samlet batterikapasitet på ca. 315 eller 420 kWh. Denne energien gjør det mulig å tilbakelegge avstander på opptil 300 km eller opptil 400 km, den faktiske rekkevidden kan variere avhengig av blant annet topografi, kjørestil, utetemperatur, last og påbygg. Med sin imponerende utholdenhet er eActros perfekt for tung distribusjonstrafikk i urbane områder.
- Totalvekt opptil 27 tonn
- Opptil 400 kW (544 HK) effekt
- Rekkevidde på opptil 400 km
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck er fremtidens lastebil sett gjennom den tyske produsentens øyne. Bilen har et moderne design og en hel rekke gjennomtenkte tekniske løsningen for å redusere luftmotstand og optimalisere rekkevidden.
- Totalvekt opptil 25 tonn
- Effekt ikke bekreftet
- Rekkevidde på opptil 200 km
- Pris: Usikker på produksjon
Scania BEV
Scania kan levere modellseriene P og L som helelektriske alternativer. Bilene kan tilpasses og bygges helt etter kundens behov. Scania lover kontinuerlig utslippsfri drift av både hydraulikk og kjøleenheter.
- Totalvekt opptil 29 tonn
- Opptil 300 kW effekt
- Rekkevidde på opptil 250 km
DAF CF Electric
DAF CF er kjent som et allsidig kjøretøy, og CF Electric er like allsidig. Den er tilgjengelig som en to-akslet trekkvogn og som en tre-akslet stiv lastebil. Trenger du å levere leveringer døgnet rundt til byens supermarkeder? Gi renovasjon i boligområde? Eller tilby en vanlig skytteltjeneste mellom to produksjonsanlegg? CF Electric er den ideelle løsningen. I hjertet av kjøretøyet er en 210 kW (240 kW toppeffekt) elektrisk motor som henter elektrisk kraft fra en 350 kWh (315 kWh effektiv) batteripakke. Det høye dreiemomentet som er tilgjengelig fra stillestående er imponerende og skaper en unik kjøreopplevelse.
- Totalvekt opptil 37/29 tonn
- Opptil 350 kW effekt
- Rekkevidde på opptil 200 km
DAF LF Electric
Med enkel adkomst til førerhuset, enestående manøvrerbarhet og lav egenvekt for høy nyttelast, er en DAF LF ideell for distribusjon eller yrkesapplikasjoner. LF Electric tilbyr alle disse egenskapene i tillegg til null utslipp og nesten lydløs kjøring. Det sikrer optimal komfort og praktisk funksjonalitet for sjåfører som trenger å gå inn og ut av lastebilen ofte eller være i stand til å håndtere fraktdokumenter enkelt. Den er designet spesielt for urbane bruksområder, og har et romslig, men kompakt førerhus og tilbyr suverene kjøreegenskaper sammen med en god kjøreposisjon.
- Totalvekt opptil 19 tonn
- Opptil 370 kW effekt
- Rekkevidde på opptil 280 km
Fuso eCanter
Fuso eCanter er en liten elektrisk lastebil som allerede har rullet på norske veier i et par år. Rekkevidden er på 100 kilometer, i henhold til den nye realistiske WLTP-målemetoden. Toppfarten er på 80 km/t. eCanter chassiset har en nyttelast på opptil 4.600 kilo avhengig av antall batteripakker. Ved hurtiglading nås 80 prosent batterikapasitet på én time. Totalvekten er på 7,5 tonn.
Mindre kjøretøy:
Inzile Pro4
Svenske Inzile Pro4 er en lett varebil for såkalt «last mile»-distribusjon. Altså er det ikke meningen at disse bilene skal kjøre lange avstander. Inzile PRO4 er smalere enn andre varebiler, med større kapasitet. PRO4 bygges på en plattform som kan tilpasses kundenes behov. Den kan leveres med lasteplan, skap eller i andre utforminger. Den kan også utstyres med for eksempel et måkeskjær. Rekkevidde kan tilpasses behov, og lastekapasitet er oppgitt til 1000 kg.
Les mer om kjøretøyet her.
STAMA Maestro MT10 & MT15
STAMA Maestro er et elektrisk kjøretøy med høy kjørekomfort takket være en luksuriøs og stille hytte, samt en utmerket fjæring. Blant de mange standardfunksjonene er komfortable seter med 3-pkts. setebelte, bakrute, samt vedlikeholdsfrie litiumionbatterier. Kjøretøyene kan bygges med et bredt spekter av forskjellige laster, med og uten tips. Med 1000 kg lastekapasitet og hastigheter opptil 70 km / t er STAMA Maestro et godt valg hvis man ønsker seg et pålitelig, stille og utslippsfritt kjøretøy som hjelper deg med de mange oppgavene som finnes rundt vedlikehold av grøntområder, boligområder, institusjoner, sentrum, etc. Maks hastighet er programmerbar. STAMA Maestro er typegodkjent i EU og kan derfor lett registreres for å kjøre på offentlige veier.
STANDARD UTSTYR – MT10 & MT15
- Li-ion batteripakke med 5 års garanti
- Intern lader
- Skivebremser
- Stor og støysvak hytte med dører og bakrute
- 3G overvågning
- Dobbelt fjæring
- Sete med 3-pkts. sikkerhetssele
- Motor: 48 V – 8 kW / 72 V – 9 kW
- Batteri: 10,2 kW – 200 amp. timer / 14,4 kW – 200 amp. timer
- Rekkevidde: 80km / 110km
Snart kan el-lastebilen «Elinor» lades på jobb
Lastebiler på hydrogen
Scania H2
Har levert 4 distribusjonslastebiler i 2020 til ASKO som en del av en testserie. Skal produsere en begrenset serie av hydrogenlastebiler for levering i 2023 til utvalgte kunder. Noen av disse leveres til Norge gjennom H2 Truck prosjektet. Spesifikasjonen er ikke kjent, men produsenten har offentlig uttalt følgende:
- 4×2 trekkvogn eller rigid
- Totalvekt 50 tonn
- Rekkevidde 600+ km
Esoro-Emoss PowerCell prototype hydrogenlastebil
Esoro er en liten produktutvikler innen nye kjøretøykonsept lokalisert i Sveits, som har samarbeidet om lastebilutviklingen sammen med nederlandske Emoss. Disse er igjen en forholdsvis liten lastebilaktør i Europa, men nyter godt av å være del av et innovativt tungkjøretøymiljø i Nederland som har vært pionerer på ombygging av en rekke lastebiler til elektrisk drift.
Emoss-ellastebiler har allerede fått oppmerksomhet i Norge da ASKOs tre første elektriske lastebiler kommer herfra, men sammen med Esoro og med brenselcelleuttesting fra svenske PowerCell, har de nå steget videre til en 34 tonns lastebil med 400 km rekkevidde
Hyundai XCient Fuel Cell
Hyundai har tilgjengelig en 2-akslet distribusjonsbil som er levert til Tyskland i ca. 50 eksemplarer så langt. Det kommer en 3-akslet versjon nå i høst med bl.a. følgende spesifikasjoner:
- Totalvekt med henger: 40 tonn
- Totalvekt uten henger: 27,5 tonn
- Rekkevidde Ca. 400 km
Produksjonsvolum fra 2022 er 2.000 lastebiler. Hyundai har varslet at det kommer en trekkvogn på markedet i 2024. Det er foreløpig ikke kjent hvordan Hyundai vil satse i Norge.
Nikola Tre
(ukjent når den ankommer markedet)
Europa-testing av lastebilen starter i Norge fra ca. 2022. Den har også fått et norsk modellnavn, og har mottatt betydelige forhåndsbestillinger – med Felleskjøpet som så langt største kunde i Norge. Nikola Tre har 500 til 1000 hk, 6×4 eller 6×2 hjulkonfigurasjon og en rekkevidde på 500 til 1200 km avhengig av tilvalg. Den lages etter europeiske krav til størrelser og vekt. Skal produseres og distribueres av Iveco.
Quantron
Tysk produsent som i september 2021 lanserte et samarbeid med brenselcelleprodusenten Ballard. Produksjonen skal starte opp i 2022, og det forventes leveranser til Norge i 2023.
Volvo
Planlegger volumproduksjon av hydrogenlastebiler fra ca. 2025. De første bilene som distribueres til kunde planlegges levert i andre halvdel av 2024. Det er ikke kjent hvilken spesifikasjon disse har.
Mercedes:
Har et Joint Venture med Volvo kalt cellcentric som skal produsere brenselceller til lastebilene. Forventes å komme på markedet med hydrogenlastebiler fra 2025.
Lastebiler på biogass
Scania G-seriesLastebilene i G-serien er svært fleksible med førsteklasses kjøreegenskaper og svært god sikt. Det er en godt balansert allround-hytte i toppklassen. Med et større utvalg kan man nå skreddersy G-serien etter sine spesifikke behov. Lastebiler i G-serien fra Scania kombinerer komfort med innvendig og utvendig eleganse. De har unike oppbevaringsløsninger og romslige hytter med god plass. Bilen har stor reduksjon i støy i forhold til fossile varianter
- Totalvekt opptil 27 tonn
- Opptil 410 HK
- Rekkevidde på opptil 1700 km (ved LBG) / 400km (ved CBG)
Scania P-series
Med P-seriens lastebiler får du en lavbygdhytte med fantastisk sikt og kjørbarhet. Godt balansert for å passe dine spesifikke behov. P-serien er Scanias mest allsidige lastebilserie. Bilen er perfekt for lokal og regional kjøring. Den er velprøvd for anleggskjøring og andre krevende behov. P-serien har enestående sikt, kjørbarhet og økt sikkerhet med en følelse av kontroll. P-hytten tilbyr enkel hyttetilgang, et stille arbeidsmiljø, bedre plass og mer oppbevaring.
- Totalvekt avhenger av konfigurasjon
- Opptil 410 HK
- Rekkevidde på opptil 1700 km (ved LBG) / 400km (ved CBG)
Scania L-series
Bykjøring innebærer mye «start og stopp», mange turer inn og ut av hytta og et konstant behov for å følge med på andre kjøretøyer og fotgjengere i nærheten av lastebilen under kjøring. Scanias L-serie er formålsutviklet og skreddersydd for hektisk drift i trange byforhold. L-serie hytta kombinerer et romslig interiør med kompakte utvendige mål. Bilen leverer komfortabel knelefunksjon og bedre oversikt gjør det enkelt å komme raskt inn og ut.
- Totalvekt avhenger av konfigurasjon
- Opptil 410 HK
- Rekkevidde på opptil 1700 km (ved LBG) / 400km (ved CBG)
Iveco Eurocargo Natural Power CNG
Iveco Eurocargo Natural Power kan leveres med en motor som kan kjøre på biogass. Bilen har en effekt på 204 HK og maksimalt dreiemoment på 750 Nm. Eurocargo-modellen på biogass har lavt støynivå og dermed perfekt for bytjenester om natten.
- Totalvekt opptil 19 tonn
- Opptil 410 HK
- Rekkevidde på opptil
Iveco Stralis Natural Power
Iveco Stralis NP leveres med 460 HK og 1700 Nm. Lastebilen kan også leveres som LBG versjon, noe som vil gi den en rekkevidde på opp mot 1600 km. Lastebilen stiller med den nye Iveco Cursor 9 Natural Power Euro VI motoren og er den første som stiller likt med tilsvarende dieselmotor.
- Totalvekt opptil 32 tonn
- Opptil 460 HK
- Rekkevidde på opptil 1600 km (LBG) / 570 km (CBG)
Volvo FE
Volvo FE kan leveres i mange konfigurasjoner. Som betongblander, til levering av kjølevarer, renovasjonsbil eller som elektrisk kranbil. Volvo FE lever definitivt opp til ryktet som et kjøretøy med mange bruksområder, med utmerkede kjøreegenskaper og førsteklasses produktivitet. Den er utformet med tanke på by- og regionaldistribusjon, er enkel å laste og losse, og gir sjåføren et behagelig, romslig arbeidsmiljø. Volvo FE har fokus på enkel manøvrering, økt sikkerhet og god sikt, samtidig som man har tatt vare på̊ Volvo Trucks’ legendariske kraft og ytelse.
- Totalvekt opptil 26 tonn
- Opptil 320 HK
- Rekkevidde på opptil 400 km (CBG)
Volvo FH
Den gassdrevne Volvo FH LBG er optimalisert for langtransport. Drivlinjen er basert på Volvos teknologi for dieselmotorer. Men i stedet for å bare bruke diesel, kjører den på biogass. Dette reduserer CO2-utslippene betraktelig.
- Totalvekt opptil 60 tonn
- Opptil 500 HK
- Rekkevidde på opptil 1000 km (LBG)
Volvo FM LBG
Volvo FM LNG er en ideell lastebil for regional transport. Samme gode komfort i hytten som andre lastebiler, men med lavere CO2-utslipp.
- Totalvekt opptil 60 tonn
- Opptil 500 HK
- Rekkevidde på opptil 1000 km (LBG)
Mercedes-Benz Actros NGT
Mercedes-Benz Actros NTG er en ideel lastebil for spesialiserte varetransportfirmaer for leveranser med middels rekkevidde. Bilen leveres i versjon 18 eller 26 tonn og har en rekkevidde på opptil 650 km. Bilen leveres med Allison automatgirkasse og genererer mye mindre støy enn dieselvarianten.
- Totalvekt opptil 26 tonn
- Opptil 625 HK
- Rekkevidde på opptil 650 km (CBG)
Mercedes-Benz Econic
Mercedes-Benz Econic er ifølge produsenten et unikt konsept, konsekvent tilpasset praktisk bruk: Som det moderne Low-Entry-kjøretøyet den er, takler den de harde kravene som stilles til nyttekjøretøy. Den gjør arbeidet mer effektivt og er forut for sin tid. Det være seg i kommunal virksomhet, innsamlings- og distribusjonstrafikk eller på en rekke andre bruksområder som brann og redning, anleggstransport eller på flyplass.
- Totalvekt opptil 18 tonn
- Opptil 299 HK
- Rekkevidde på opptil