Nye sykkelveier i Oslo – her er hva du kan glede deg til i år
I 2022 skal det bli enda bedre å sykle i byen vår. Her er en oversikt over noen av gatene som skal få nye sykkelløsninger, og noen sykkelveier som allerede har blitt utbedret.
Et av målene i sykkelstrategien er at Oslos innbyggere skal oppleve Oslo som en trygg og god sykkelby. I en holdningsundersøkelse om sykling fra 2020 oppga 28 prosent at de opplever at det er trygt å sykle i Oslo. Dette er en økning fra ni prosent i 2014.
– Dette viser at sykkelsatsingen de siste årene har hatt en god effekt, men at det fortsatt er en lang vei å gå for at Oslo skal bli en trygg sykkelby. Vi ønsker å tilrettelegge slik at alle byens innbyggere kan føle seg trygge når de sykler i Oslo, sier avdelingsdirektør for sykkel i Bymiljøetaten, Heidi Tomten.
Kjenner du disse sykkelveiene, som sto klare i fjor?
Mange nye strekninger ble tilrettelagt for sykling i løpet av 2021. Her er noen av stedene det har blitt tryggere og bedre å sykle og gå i byen vår:
Ny tilrettelegging i 2022
Her er noen av gatene som skal få nye og enda bedre sykkelløsninger i løpet av året.
- Ring 2, mellom Maridalsveien og Colletts gate
- Christian Krohgs gate, mellom Hausmanns gate og Brugata
- Stenersgata, mellom Christian Krohgs gate og Lybekkergata
- Enebakkveien, mellom Skullerudveien og Østensjøveien
- Tåsenveien, mellom Stavangergata og Christophers vei
- Ensjøveien, mellom Økernveien og Strømsveien
- Monolitveien
- Riddervolds gate, mellom Inkognitogata og Parkveien
- Grenseveien, mellom Haslevollen og Hovinveien
- Industrigata, mellom Bogstadveien og Suhms gate (Sykkelfelt mot enveisregulert gate)
- Sandakerveien, mellom Torshovgata og Bentsebrugata (Sykkelfelt mot enveisregulert gate )
- Sandakerveien, mellom Biermannsgate og Holsts gate (Sykkelfelt mot enveisregulert gate)
- Rundtjernveien, mellom Venåsvegen og Hellerud Terrasse (Sykkelfelt mot enveisregulert gate)
I tillegg jobber kommunen med å gjøre det tryggere å sykle i boliggater med lav trafikkmengde.
Gammel, som ny
Noen sykkelveier har blitt forbedret slik at det har blir enda litt tryggere å sykle og gå:
Hvilke kriterier har dere for prosjektene som velges ut?
– I all hovedsak er det strekninger i Plan for sykkelveinettet i Oslo som ble vedtatt i Oslo bystyre i 2018 som ligger til grunn når vi planlegger et nytt prosjekt. Det varierer fra store prosjekter, som tar mange år å planlegge og bygge, til de enkleste tiltakene, som å skilte om for å gjøre det mulig å sykle mot enveiskjøring. Noen av de enklere tiltakene befinner seg utenfor Plan for sykkelveinettet, og bidrar med å gjøre en større del av veinettet tilgjengelig for syklende, forklarer Heidi Tomten.
Sykkelkart for Oslo
Her finner du tilrettelagte sykkelveier og anbefalte sykkelruter i blandet trafikk
Jevn økning i syklingen
Ifølge sykkeltellerne som står rundt omkring i byen er det en positiv utvikling i sykkeltrafikken. Sykkeltellerne registrerer antall sykler som passerer tellerne, men sier ingenting om totalantallet syklister byen. Det er fordi én person kan sykle forbi flere sykkeltellere i løpet av sin reise, mens andre ikke sykler forbi noen i det hele tatt.
– Sykkeltellerne forteller oss om en positiv utvikling i sykkeltrafikken, sier Heidi Tomten.
Til høyre er en tabell over Oslos sykkelindeks. Den baserer seg på tall fra sykkeltellepunktene i Oslo. Ser en på utviklingen fra målingene startet i 2014 (basisåret), finner vi en jevn stigning.
– Sykkelindeksen for 2021 gikk noe ned, sammenlignet med rekordåret 2020, og landet på 150. At sykkelindeksen er 150 betyr at sykkeltrafikken er 50 prosent høyere enn i 2014. Dette er det nest høyeste nivået som har blitt målt. Det er gledelig å se at pila peker i riktig retning, sier Heidi Tomten.
Da gjenstår det bare å sette seg på sykkelen for å teste Oslos sykkelveier – vi ønsker god tur!🚲